Fundraising- og kommunikationschef i Red Barnet, journalist Claes Amundsen, Himmelev pr. Roskilde, fylder 50 søndag d. 21 september 2014.
Den norsk-fødte fødselar (som ikke er i familie med Sydpolens betvinger, Roald Amundsen) har søgt nye veje for at skaffe flere penge til sin arbejdsgiver – og dermed til verdens børn.
Senest ved den årlige landsindsamling, hvor der var mulighed for at erhverve en indsamlingsbøtte med guldstriber, ligesom annoncering efter indsamlere i høj grad blev erstattet af udvidet telefonhvervning, hvor man henvendte sig direkte til støtter og frivillige – de sidste er der p.t. 1.200 af.
Det gav pote, og man fik flere indsamlere i en “trængt marked”, hvor adskillige organisationer med internationalt humanitært sigte har problemer med at skaffe penge ind hos danskerne – se telegrammet http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/07-09-14/red-barnet-holdt-skindet-p-n-sen-flere-indsamlere.
“Jeg håber at udvide det kreative rum i Red Barnet, så der også er plads til at gøre det lidt frækt og anderledes”, siger fødselaren til U-landsnyt.dk.
Et initiativ var også at lade en dansk familie leve på samme rationer som nødlidende flygtninge i en uge og prøve hvordan det var – mere i telegrammet http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/22-08-14/vil-du-pr-ve-leve-af-n-dhj-lp-i-en-uge
En balancegang
Det er en balancegang for han mener, at Facebook og andre sociale medier truer med at fjerne opmærksomheden fra de humanitære organisationers arbejde.
I en artikel for nylig skrev Claes Amundsen:
”Facebook sluger en meget stor del af folks internet-tid. Og det er primært et frikvarter, hvor man ikke er så modtagelig for meget alvorlige budskaber. Når jeg lægger et billede af min kat eller en solnedgang på Facebook, får jeg langt flere likes, end når det handler om Red Barnets humanitære arbejde”.
”Desuden tilbyder Facebook en ”instant gratification”, altså en umiddelbar tilfredsstillelse, netop fordi du får opadvendte tommelfingre og personlige kommentarer. Det er en meget stærk konkurrent til den tilfredsstillelse, man kan få ved at give et humanitært bidrag”.
Derfor er Red Barnet optaget af at finde relevante måder at være til stede på de sociale platforme på. Formålet er bl.a., at likes skal konverteres til bidrag eller aktiv handling. Og det er en udfordring, som stort set alle velgørende organisationer står overfor.
Samarbejde med virksomheder
Samarbejde med virksomheder er et andet område, hvor Claes Amundsen peger på, at arbejdsvilkårene har ændret sig markant de seneste ti år.
”Tidligere var virksomhederne typisk glade for at give en donation og få lov at bruge organisationens logo. I dag vil de i langt højere grad ind at sætte deres eget præg på samarbejdet i et aktivt partnerskab. Det giver både nye muligheder og nye udfordringer,” gør han gældende.
Claes Amundsen blev færdig som journalist i 1991 og startede efterfølgende i TV-branchen, men det varede ikke længe, før han fik job i Røde Kors.
Det blev til rigtig mange år i organisationen, både hjemme i Danmark og som udsendt til adskillige u-lande. Til sidst endte han i 2005 som leder af det samlede informations- og indsamlingsarbejde i Dansk Røde Kors.
Jørgen Poulsen – og kort forbi MS
Så kom sagen om Jørgen Poulsens fortsatte stilling som generalsekretær, da han søgte en politisk karriere og blev valgt ind i Folketinget for Ny Alliance i november 2007.
Kort efter var Claes Amundsen ikke i Røde Kors mere, men søgte videre.
Han snusede til det private erhvervsliv og var et halvt års tid forbi Mellemfolkeligt Samvirke (MS) i 2011 som chef for kommunikations- og fundraising-afdelingerne.
Men det gik ikke. Som han skrev i en afskedsmail til kollegerne (efter at have rost deres engagement): “Samtidig må jeg erkende, at jeg har svært ved at finde den helt nødvendige begejstring for centrale dele af MS’ arbejde og strategi. Det gælder især det stærke fokus på politiske processer og aktivisme”.
Sidste sommer blev han så kontaktet af Red Barnet, der gerne ville have ham med blandt de fem øverste ledere i organisationens danske afdeling.
“Jeg føler mig meget bedre hjemme i Red Barnet, hvor man rækker bredere ud og kombinerer det alment folkelige med en aktivistisk linje”, siger han i dag til U-landsnyt.dk.
Grønlænder-vendingen
På den private front er fødselaren aktiv på mange felter.
Da han flyttede til domkirkebyen, meldte han sig straks ind i foreninger som Roskilde Motion, Roskilde Roklub, Roskilde Økologiske Fødevareselskab og i Roskilde Fælleshaver på Musicon.
Haverne kom dog ikke rigtigt op at stå. I stedet gik han i gang med at bygge højbede hos sig selv. Dermed kan han selv dyrke urter og grøntsager for første gang i livet, noterede Roskilde Avis.
Huset i Himmelev i byens østlige del – og tæt ved Roskilde Fjord – deler han med sin kæreste og to “bonusbørn”.
Lidt polar-Amundsen er der i ham. Som ivrig kajak-roer lærte han sig for et par år siden “grønlænder-vendingen”, dvs at vende helt rundt med kajakken og komme op igen.
Og så han har stadig norsk pas, fordi hans far var norsk – og moderen dansk.
Det runde tal fejres på dagen med de nærmeste, mens der holdes reception på et senere tidspunkt.
Hvem var Roald Amundsen?
Se mere på http://da.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen
Claes Amundsens oversigt (fra netværktøjet Linkedin)
Head of Communication and Fundraising
Save the Children Denmark
June 2013 – Present (1 year 4 months) Copenhagen Area, Denmark
Responsible for raising awareness and creating public support for the humanitarian work of Red Barnet / save the Children Denmark. Head of department and member of the management team.
Founder, advisor
Humankind CSR & kommunikation
November 2007 – May 2013 (5 years 7 months)
Specialized ind Strategy and communication around corporate responsibility, health, environment, and humanitarian work.
See also http://www.csr.dk/min-vej-til-csr-jobbet-claes-amundsen
Interim Director of Communications and Campaigns
PsykiatriFonden
December 2011 – September 2012 (10 months) Copenhagen
In charge of establishing an integrated department for public relations, publication, web, and mass campaigns. Assisted in the development of a new strategy for the organization.
Director of Fundraising and Communications
Mellemfolkeligt samvirke / ActionAid Denmark
June 2011 – December 2011 (7 months) Copenhagen
Senior Advisor, CSR
Telenor
March 2010 – June 2011 (1 year 4 months) Copenhagen
In charge of Telenor’s Corporate Responsibility in Denmark, including implementation of management systems (ISO 14001 and 18001) and internal / external communication.
Communications advisor
Jøp, Ove & Myrthu A/S
December 2007 – December 2008 (1 year 1 month)
Head of Communications and Fundraising
Danish Red Cross
January 2005 – December 2007 (3 years)
Head of Communications
University of Copenhagen
2003 – 2005 (2 years)
Head of Communication and Fundraising
Danish Red Cross
2001 – 2003 (2 years) Copenhagen
Deputy Head of Communications and Fundraising
Danish Red Cross
2000 – 2001 (1 year) Copenhagen
Journalist
TV2
October 1998 – May 1999 (8 months)
Communications Delegate
International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies
1996 – 1997 (1 year)
Journalist
Politiken
January 1992 – January 1993 (1 year 1 month)
Reporter / anchor
TV 2/Lorry
1991 – 1992 (1 year)