48.983 elever læser “Verden i skole”

Redaktionen

– Hvad er det for en bog? sagde hun.
– Bogen om verden. Bogen om dig. Bogen om det hele. Jadesnogen tror hun kan skrive i den og bestemme, hvordan fremtiden skal være. Men det er ikke sådan man gør. Vi skriver i den med de ting vi gør i livet ikke omvendt.
– Men .. der stod ikke noget i den, da jeg kom.
– Da troede du heller ikke på, at du havde en fremtid.

Sådan lyder en passage fra den sidste del af historien Natskygge skrevet af Lene Kaaberbøl til LæseRaketten. En kampagne arrangeret af U-landsorganisationen IBIS. Hele 48.983 skoleelever har valgt at hoppe ombord.

Det svarer til at hver femte skole landet over har en eller flere skoleklasser med. Nogle steder er hele skolen med, og fra Grønland deltager 5 skoler.

LæseRaketten letter fredag 2. april, hvor eleverne i løbet af en skoletime læser tekster om betydningen af en uddannelse. Teksterne er doneret af kendte danske forfattere.

– Med LæseRaketten vil vi bidrage til diskussionen om, hvad det betyder for den enkelte og for samfundet, at alle får en god uddannelse. Ikke mindst er uddannelse afgørende for, at u-landene kan komme ud af fattigdommen, siger kampagnekoordinator Annelie Abildgaard.

I dag har 100 millioner børn ikke adgang til at gå i skole. Og de børn i u-landene, som kommer i skole, får ofte en skolegang af meget ringe kvalitet.

Det er noget af det, U-landsorganísationen IBIS arbejder for at ændre under mottoet ”Uddannelse skaber udvikling”.

LæseRaketten er en del af dette arbejde. Indtil videre har hele 23 virksomheder og organisationer støttet LæseRaketten med 70.380 kr.

Tallet bliver ved med at stige, og når studerende på flere videregående uddannelser fredag 2. april donerer overskuddet fra deres fredagsbarer til IBIS-kampagnen, vokser beløbet igen.

Pengene går til u-landsorganisationens arbejde i Afrika og Latinamerika for at få flere børn i skole.

På IBIS-hjemmesiden, www.ibis.dk/verdeniskole er der mulighed for at se, hvilke skoler, der deltager. Her bugner det med tilbud til eleverne.

Man kan f.eks. få et nyt liv og se, hvordan det ville være, hvis man var født i et af verdens fattigste lande. Desuden kan man quizze sig til ny viden og læse fortællinger fra andre lande.

Flere oplysninger, kommentarer og materiale hos:
Annelie Abildgaard, kampagnekoordinator, tlf. 35 200 532 / 27 20 40 15. Camilla Wass, presseansvarlig, tlf. 35200513 / 27286708

Sponsorer: Aarhus United, Bilsby Hedehusene a/s, BUPL, Cicci, DISPUK, FALKON Information Management A/S, Haldor Topsøe, Hotel Ibis, Hotel Nora, Hotel Søfryd ApS, Klinik Alternativet, Medietimen, A/S A-Pressen, Midt Data A/S, NOVAX Lægesystem, Novo Nordisk, PE Offsett og Reklame, Preben Buhl International Consulting og Partners, Skafte øl og vand, Thomas Krag Mobility Advice, Thorvald Rein A/S, Tørring Boghandel, Ungdomsbyen, WebHouse ApS.