Den internationale udviklingsbistand har bidraget til at øge adgangen til uddannelse i u-landene, og bistanden gives i dag langt mere til at opbygge og sikre en sammenhængende uddannelsessektor i stedet for drypvise enkeltstående projekter.
Men der skal endnu mere til, hvis man skal gøre sig håb om at nå de aftalte mål. De internationale bistandsorganisationer har nemlig ikke levet op til deres løfter om markant øget støtte til grundlæggende uddannelse/skolegang i udviklingslandene.
I forhold til kritik af bistandsorganisationernes brudte løfter kan dansk udviklingsbistand dog for hovedparten melde hus forbi.
Det konkluderer en ny evaluering “Local Solutions to Global Challenges: Towards Effective Partnership in Basic Education”.
Evalueringen er udarbejdet af uafhængige eksperter på et fælles opdrag fra 13 internationale og nationale bistandsorganisationer – blandt dem Danida/Udenrigsministeriet – samt 4 u-lande. Der er tale om en af de hidtil mest omfattende internationale evalueringer af udviklingsbistand.
Baggrunden for den omfattende evaluering er, at der i 1990 blev holdt en verdenskonference om uddannelse, der førte til opstilling af målet “Uddannelse for alle”. Desuden er grundskoleuddannelse af børn blandt de såkaldte 2015 Mål, som er vedtaget af verdens stats- og regeringsledere i FN i 2000.
Evalueringens hovedkonklusion er, at udviklingen siden 1990 langt fra har stået mål med forventningerne. Der er imidlertid på flere punkter sket positive fremskridt i relationerne mellem donor og modtager henimod et mere ligeværdigt partnerskab og en bevægelse fra projektbaseret bistand til program- og sektorstøtte.
Evalueringen peger på, at der er brug for flere økonomiske ressourcer, men løsningen er ikke kun flere penge.
Den administrative kapacitet i en række u-lande er begrænset, og hvis udviklingsorganisationerne blot giver større bevillinger risikerer man, at modtagerlandene ikke har kapacitet til at bruge pengene fornuftigt. En del af de nødvendige øgede bevillinger skal derfor bruges til at styrke den lokale kapacitet i modtagerlandene.
Konklusionerne i rapporten bekræfter, at dansk bistand er på rette vej. Danmark har i en årrække arbejdet for at styrke samarbejdet med modtagerlandene. Danmark baserer så vidt muligt støtten på disse landes egen politik, strategier og procedurer, herunder ikke mindst at landene selv skal stå for uddannelsesaktiviteterne.
Den danske støtte til uddannelse vil i overensstemmelse med regeringens udviklingspolitiske prioriteringer blive øget i de kommende år. Uddannelse forventes således i 2008 at blive det enkeltområde, der får mest bistand direkte fra Danmark.
Den nye evaluerings analyser og informationer vil være et vigtigt element i Danidas tilrettelæggelse, gennemførelse, kontrol med og evaluering af støtten til uddannelsessektoren.
Evalueringsrapporten “Local Solutions to Global Challenges: Towards Effective Partnership in Basic Education” fås hos Danidas Evalueringskontor, tlf. 33 92 10 83 eller kan læses på www.evaluering.dk