Hårde anklager mod Mærsk i Kina

Redaktionen

A.P. Møller – Mærsks containerfabrik i Sydkina er præget af korruption, farlige arbejdsforhold og undertrykkende regler, fremgår det af en rapport fra menneskeretsorganisationen Globalization Monitor, skriver Politiken Søndag.

Ifølge rapporten lider de ansatte på Mærsks kæmpefabrik i Dongguan af høreskader og lungeproblemer som følge af højt støjniveau og store mængder støv. Der er desuden væsentlige problemer med korrupte mellemledere, som angiveligt betaler sig til bedre stillinger i Mærsk-systemet.

De ansatte er underlagt strikse regler, der bl.a. forbyder dem at strejke, skjule seksuelt overførte sygdomme eller rode i kantinen. Hvis reglerne overtrædes, får de strafpoint eller en fyreseddel.

“Medarbejdernes forhold overstiger langt, hvad der bydes medarbejdere på utallige andre fabrikker i området”, svarer den danske admin. direktør for fabrikken, Irving A. Hultengren, i en mail til Politiken. Han afviser, at der findes korruption.

“Alle medarbejderne kan frit udtrykke utilfredshed eller komme med forslag gennem ledelsen eller gennem deres fagforening. (…) Uagtet vil vi naturligvis foretage en undersøgelse samt tage emnerne op med fagforeningen”, anfører han.

Læs mere på www.politiken.dk eller hør mere om sagen i nyhedsmagasinet “21 SØNDAG” på DR 1 i aften kl. 21.

“21 SØNDAG” har for første gang fået medarbejderne til at fortælle om forholdene på fabrikken, og det vidner om omfattende problemer, skriver DR online søndag.

I det sidste halvandet år har de 1.900 ansatte oplevet 3 store strejker. Og for præcis et år siden gik det helt galt, da medarbejdere smadrede kontorer og brændte biler af på fabrikkens område.

Strejken og optøjerne i januar sidste år blev udløst af medarbejdernes vrede over virksomhedens sikkerhedsvagter. – Vagter slår på arbejderne, selv om det er forbudt. Mellemlederne har givet vagterne lov til at bruge vold, hvis arbejderne ikke følger firmaets regler. Alle er bange for sikkerhedsvagterne, fortæller en ansat til 21 SØNDAG.

Mærsk åbnede fabrikken i Dongguan i 2006 som led i en større outsourcing af produktionen fra jyske Tinglev til Kina. Men flytningen er ikke gået så let, som koncernen havde håbet.

Fabrikken producerer 20-fods og 40-fods tørlastcontainere og produktionen lå i 2008 på, hvad der svarer til 183.000 20-fods containere.

Maersk Line er fabrikkens eneste kunde og Mærsk regner med, at produktionen bliver mere end halveret i 2009 på grund af finanskrisen.
Kilde: Mærsk Container Industry