Debat om udviklingsforskning og uddannelse

Forfatter billede

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/ Aarhus Universitet, Danish Development Research Network og Uddannelsesnetværket inviterer til debat undersøgelse med titlen:

”Dansk udviklingsrelateret uddannelsesforskning – erfaringer og fremtidige perspektiver”

Undersøgelsen tager pulsen på den del af dansk forskning, der har beskæftiget sig med uddannelse og læring i udviklingslande i perioden 2004-2009. Den afdækker, at forskningen i høj grad bæres af individuelle forskere og få mindre, engagerede studiemiljøer, som arbejder med meget forskellige temaer og geografiske fokus.Med begrænsede midler til rådighed, og stort set uden samarbejde med danske NGOer.

Undersøgelsen peger imidlertid også på, at forskere og NGOer har fokus på de samme problematikker, og at der er interesse for at skabe en fælles platform for samarbejde.

Aktuelle tendenser

Danidas fremtidige strategi for udviklingsforskning indebærer en stærk prioritering af forskning, der kan anvendes direkte i forhold til danske bistandsprioriteringer, samt en prioritering af større forskningsprogrammer på bekostning af enkelte forskningsprojekter. Dette billede matcher langt fra det aktuelle landskab indenfor udviklingsrelateret uddannelsesforskning.
Konferencen lægger op til debat om:

Hvilke initiativer kan og vil Danida, forskningsrådene og Danske Universiteter tage for at sikre, at dansk udviklingsrelateret uddannelsesforskning fortsat kan bidrage til udviklingen og for at styrke forskningsmiljøet omkring globale uddannelsesspørgsmål?

Hvorvidt kan der skabes et forum, hvor uddannelsesforskere fra universiteter, praktikere fra professionshøjskoler, NGOer og andre kan bidrage til at realisere konkrete tværfaglige forskningsprojekter indenfor udviklingsrelateret uddannelsesforskning?

Tid og sted: Se kalenderen, når konferencedagen nærmer sig.