Et dansk miljøkonsortium vil nu søge at afhjælpe de stærkt kritisable arbejdsforhold for skrotningsarbejdere på strandene i Indien, skriver nyhedsbrevet 3F onsdag.
3 danske færger, der er blevet afvist i Indien, er nu på vej til at blive skrottet andetsteds efter betydeligt politisk pres. Men det løser ikke problemet. I morgen er der bare et andet skib, som lander på stranden i Alang i delstaten Gujarat, en kæmpemæssig skibskirkegård.
Skrotningen er de indiske arbejderes levebrød, selv om de risikerer at dø af det. Men nu er et nyt dansk miljøkonsortium klar til en hjælpeaktion på stranden i Alang.
Konsortiet består af de 2 store fagforbund, Dansk Metal og 3F i samarbejde med Fagbevægelsens U-landssekretariat, en genvindingsvirksomhed og danske læger (ICOEPH).
– Vi er gået sammen, fordi vi gerne vil samarbejde med Indien om en forbedring af forholdene i skibsskrotningsindustrien. Og selv om alt endnu står og falder med, om de lokale myndigheder, skrotfirmaer og de ansatte vil være med, så går vi til sagen med frisk mod, siger forbundssekretær i 3F Ulla Sørensen.
Konsortiet vil i første omgang tage kontakt til de relevante parter i Indien. Det besidder knowhow indenfor miljørigtig skrotning, arbejdersikkerhed og organisation og kan umiddelbart pege på enkle løsninger, som dels vil bedre arbejds- og miljøforhold, dels øge produktiviteten i industrien.
Konsortiet har erfaring med at planlægge og følge internationale projekter, hvor lokale partnere er de egentlige projektudførende.
Parterne i konsortiet er i øjeblikket involveret i flere projekter i Indien og har kontakter til indiske arbejdsmiljøeksperter, den indiske fagbevægelse og private virksomheder, som blandt andet arbejder med problemerne på stranden i Alang.
En kommende indsats behøver således ikke foregå på regeringsniveau, men kunne ske ved direkte samarbejde mellem danske og indiske kolleger.
Konsortiet håber på reaktion fra de ansvarlige politikere og har allerede en forespørgsel hos udviklingsminister Ulla Tørnæs (V), om initiativet er noget, hun vil støtte økonomisk med Danida-midler.
I bekræfteden fald vil man kunne gå i gang med at arbejde for en langsigtet løsning af skibsskrotningsproblematikken, hvor Danmark – dels som søfartsnation dels på grund af mangeårige erfaringer med arbejdsmiljø- og miljøtiltag – ifølge konsortiet har en særlig forpligtigelse også internationalt.
Læs meget mere på www.3f.dk