Der er kun 2 kroner og 59 øre tilbage til fattige børn i u-landene, når et dansk skolebarn har solgt en pakke af Red Barnets til- og fra Julekort til 25 kroner. Det skriver nyhedsbrevet 3f.dk fredag.
De 22 kr. og 41 øre går til administration, omkostninger og fortjeneste hos firmaet Dansk Reklameagentur i Valby, som står for alt det praktiske omkring kort-salget for Red Barnet. Det eneste Red Barnet gør, er at lægge navn til.
– Det hele er udliciteret, og vi kan vel sende mellem 200.000 og 300.000 kr. videre til Red Barnet. Det vigtigste er, at mange børn på den måde lærer organisationen at kende. Det er guld værd for Red Barnet, siger firmaets ejer, Søren Mørk, til fagforbundet 3Fs nyhedsbrev.
Red Barnet afviser kritikken i et regnestykke på sit website, hvoraf det dog tillige fremgår, at kun et mindre beløb – her 3,47 kr. for hver kort til 25 kr. – går til Red Barnet og arbejdet for fattige og udsatte børn i Latinamerika, Afrika og Asien.
Til gengæld går der betydeligt flere penge til de danske skolebørn, som sælger kortene. Nemlig opimod 3 gange så mange som til de fattige u-landsbørn.
Her bringes Red Barnets forklaring/version som dokument:
——–
Når skolebørn sælger til og fra kort, går flest penge til børn: Til skolebørnene selv og til børn i fattige lande.
I den seneste uge har der været kritik af skoleelevers salg af til og fra julekort, som Red Barnet modtager penge fra hvert år. Kritikken går på, at størstedelen af de 25 kroner, som kortene koster, går til det reklamefirma, der producerer kortene og ikke til børn. Det passer imidlertid ikke.
Skoleeleverne får flest penge
Derfor bringer vi her hele regnestykket, som klart viser, at skoleeleverne er dem, der får flest penge ud af aktiviteten.
– Mange skoleelever i Danmark kan desværre ikke komme på lejrskole, hvis ikke de selv samler pengene ind ved at gå med aviser, samle flasker eller sælge julekort. Så jeg synes da, at det er rigtig fint, at eleverne kan vælge give et bidrag til skolebørn i verdens fattige lande samtidig med, at de samler ind til sig selv. På den måde gavner salget både børn i Danmark og verdens fattige lande, siger Mogens Damgaard, kommunikationschef i Red Barnet.
Han understreger, at Red Barnet modtager et beløb fra salget af julekortene som en donation.
– hvilket vil sige, at vi ikke har udgifter til eller bruger ressourcer på aktiviteten. De seneste år har vi modtaget mellem 200.000 og 300.000 kr. fra salget. Det er nok til at bygge en hel skole i Etiopien. Derfor er vi naturligvis rigtig glade for bidraget.
Regnestykket
For hver pakke kort, der sælges, tjener skoleklassen 9,65 kr. og der bliver efter moms og porto 11,95 kr. tilbage.
Regnestykket ser således ud:
Klassen beholder – 9,65 kr.
Moms – 3,00 kr.
Porto – 0,40 kr.
Herefter tilbage 11,95 kr.
De 11,95 kr. som er tilbage bliver fordelt således:
3,47 kroner går til Red Barnet
3,23 kroner går til salg, markedsføring og præmier
5,26 kroner går til produktion og ekspedition.
(slut)