Det private firma, Buy aid A/S, blev tirsdag aften i DR-programmet “Kontant” beskyldt for at blande profit og nødhjælpsstøtte sammen på en sådan måde, at kunderne/bidragyderne ikke har reel mulighed for at overskue, hvad deres penge går til, når de køber ydelser fra firmaet.
“Kontant” talte med en række personer, som havde købt kontorartikler hos firmaet i den tro, at de derved ydede en håndfast støtte til Red Barnets arbejde mod børneporno – mere præcist 10 procent af det, de købte for.
Ifølge ejeren af IT-firmaet leonard.dk, Thomas Gertz, havde en “meget dygtig” telefonsælger fra Buy aid fået ham til at købe en pakke kontorartikler med henvisning til det gode formål.
Han modtog 10 kuglepenne og nogle postal-blokke med små gule sedler til beskeder. For den leverance måtte han betale 427 kr. inklusive moms og forsendelse. Heraf gik 29 kr. til Red Barnet – altså betydeligt mindre end de 10 procent.
– Jeg føler mig snydt til at have støttet Red Barnet uden at have støttet dem, siger Thomas Gertz i udsendelsen. Han mener, at forsendelsens reelle værdi var så lav, at han ikke aner, hvor 4/5 af de penge, han havde betalt, gik hen.
En anden kunde, der havde købt hos Buy aid for at støtte Red Barnet, var ejeren af Viborg Møbelpolstring, Uffe Væsel. Han fortæller i programmet, at han modtog en pakke med kontorartikler, som kostede 600 kr. plus moms og porto (små tusind kr.), og hvor han selv anslår den reelle værdi til ca. 50 kr.
– Problemet er, at når man blander Red Barnets navn ind i sådan en sammenhæng som den her, så ødelægger man det for så mange andre. Red Barnet har altid stået for mig som noget moralsk rigtigt og noget man godt ville støtte op om, siger en skuffet Uffe Væsel i programmet.
Programvært Anders Bech-Jessen fortalte, at en journalist fra “Kontant” havde henvendt sig til firmaet under foregivende af at ville købe en ydelse. Vedkommende blev mødt af en 20 minutter lang salgstale, hvor Red Barnets navn nævnes 31 gange, mens Buy Aid kun nævnes 3 gange.
Samtidig siger telefonsælgeren, at 10 procent af firmaets omsætning går til Red Barnet, og at det svarer til 95 procent af Buy aids overskud.
Ifølge firmaets egne regnskaber, som “Kontant” har fået en revisor til at se på, forholder det sig noget anderledes. Buy aid og Red Barnet deler nogenlunde lige over med halvdelen af overskuddet til hver. I de 2 seneste år oven i købet med en stigende overvægt i indtjening til Buy aid.
Mens Red Barnet således fik overført 3,4 mio. kr. i 2002 og Buy aid det år havde et overskud før skat på 4,3 mio. kr., var firmaets overskud (igen før skat) steget til 4,6 mio. kr. i 2003, mens Red Barnet her fik overført 3,1 mio. kr.
Salgsdirektør i Buy aid – et firma med afdelinger i flere lande og p.t. 115 medarbejdere – Michael Meurs-Gerken, henviste i programmet til, at Buy aid siden 1996 har overført 24 mio. kr. til Red Barnet. Et tal, der siden i en pressemeddelelse fra firmaet er rettet til 22,1 mio. (se pressemeddelelsen her på u-landsnyt.dk dags dato).
Informationschef i Red Barnet, Vibeke Vinther, sagde bl.a., at kunden skal vide, at det er et privat firma, der henvender sig, når telefonsælgeren er i røret, og at det helt klart er forkert, når samme sælger i programmet siger, at 95 procent af overskuddet går til Red Barnet.
IT-firmaejer Thomas Gertz er ikke i tvivl: – Det er nemt at slå plat på folks gode vilje, og hvis man laver for meget plat, så holder folk op med at støtte dem (Red Barnet og andre hjælpeorganisationer, red.), siger han i programmet.
Hvis det er rigtigt, så er det godt for Red Barnet, at man angiveligt har en stor goodwill at tære på.
En undersøgelse fra analyseinstituttet AC Nielsen AIM i august 2002 når frem til, at 84 procent af alle danskere kender Red Barnet og 74 pct. af befolkningen har en positiv opfattelse af organisationen (kilde: www.redbarnet.dk).
En goodwill, som Buy aid A/S ifølge “Kontant” har nydt overmåde godt af.