Klimatopmødet i København har fået sit vartegn – en blå jordkugle

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

FNs klimatopmøde i København i december 2009 har nu fået sit officielle logo (bomærke).

Det er en stiliseret blå jordkugle over konferencens officielle forkortelse, COP15, som bliver vartegn for topmødet, der meget vel kan samle 15.000-20.000 deltagere fra hele verden, fremgår det af en pressemeddelelse fra Dansk Design Center i København.

Logoet er skabt af Troels Faber og Jacob Wildschiødtz fra Tegnestuen NR 2154. Tegnestuen arbejder med grafisk design og udvikler identiteter, logoer, typografi, udstillinger, bøger, magasiner, websites med mere. Tegnestuen blev etableret i 2005 af Wildschiødtz og Faber som begge var partnere i UNIT-.

Deres løsning af opgaven ”er markant og på én gang et både enkelt og komplekst symbol. Enkelt, fordi symbolet er en stiliseret klode. Komplekst, fordi der i det visuelle udtryk kan findes mange tolkningslag”, udtaler en enstemmig jury.

Juryen blev nedsat som led i en konkurrence, Udenrigsministeriet udskrev i efteråret 2007 sammen med Dansk Design Center. Vinderne modtager 100.000 kr. i førstepræmie.

5 forslag fik en andenplads og blev præmieret med hver 20.000 kroner.

Der indkom 269 forslag i konkurrencen om topmødets ”visuelle identitet”, og alle betegnes af dommerkomitéen som af høj standard og professionelt udført.

Vinderforslaget blev tirsdag præsenteret af juryens formand, udenrigsminister Per Stig Møller (K), i Dansk Design Center i København.

Juryen havde følgende sammensætning:
– Udenrigsminister Per Stig Møller (K) (formand)
– Klima- og energiminister Connie Hedegaard (K)
– Konsulent Michael Starbæk Christensen, Statsministeriet
– Arkitekt, rektor for Danmarks Designskole Peter Bysted
– Grafisk designer Michael Jensen
– Arkitekt MAA MDD, kreativ direktør Bo Linnemann, Kontrapunkt A/S
– Kreativ direktør Dorte Zangenberg, win win agency.

Sammen med vinderne udstilles hovedparten af de indsendte konkurrenceforslag i Dansk Design Center. Udstillingen vil være åben for offentligheden fra onsdag den 20. februar til søndag den 2. marts.

Vinderlogoet vil blive bearbejdet, så det kan bruges i alle tænkelige sammenhænge før, under og efter klimakonferencen.

Danmark vært for FNs klimakonference

Baggrunden for konkurrencen er det danske værtskab for FNs 15. klimakonference, COP15, der bliver holdt i København den 30. november – 11. december 2009. (United Nations Climate Change Conference)

Det overordnede mål for det danske værtskab for COP15 er at nå frem til en ambitiøs og global klimaaftale for perioden efter 2012. En global aftale skal bidrage til at stabilisere koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren på et niveau, som kan forhindre farlig menneskeskabt indvirkning på klimasystemet.

Yderligere oplysninger hos:
Adm. direktør Christian Scherfig, DDC, e-mail: [email protected], tlf. 33 69 33 69
Teamleder Susanne S. Wolff, DDC Kommunikation & Media, e-mail: [email protected], tlf. 33 69 33 09 eller journalist og souschef, Poul Kjar, Udenrigsministeriet, Presseenheden, [email protected], 33 92 08 67