Foreninger vil integrere Ali og Aisha

Forfatter billede

Af Arne Simonsen
medarbejder i Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)

Mens nogle ungdomsforeninger har succes med at tiltrække nydanskere, har andre svært ved at få Ali, Aisha og Ahmet med i fællesskabet.

De blå spejdere har startet en etnisk gruppe på Nørrebro. En dansk-tyrkisk ungdomsforening har oprettet lektiecafeer, så hundredvis af nydanske børn får hjælp. Foreningsaktive lærer tusindvis af nydanske børn skak. Og DUF har stiftet et nydansk råd, hvor 14 unge rådgiver om integration.

Det sidste års tid har foreningslivet sat gang i en række nye initiativer, så flere nydanskere bliver engagerede i foreningerne og i samfundslivet. Og foreningernes integrationsindsats er uhyre vigtig, me-ner et stort flertal i befolkningen.

Bred opbakning

72 procent mener, at foreningerne kan bidrage til at løse samfundets integrationsproblemer, viser en rund-spørge, som Gallup-instituttet har foretaget for DUF. Og synspunktet møder bred politisk opbakning.

– Det er jo en gevaldig god integration, man lærer i foreningerne. Det er meget vigtigt, at unge indvandrere og efterkommere bliver integreret, og foreningslivet er en fin indgang til det, siger Dansk Folkepartis integrationsordfører Peter Skaarup.

Han tilføjer, at foreningerne er en vigtig del af det folkelige demokrati. Derfor er det afgørende, at nydanskerne bliver foreningsaktive:

– I foreningerne lærer man at samarbejde, have respekt for andre og ikke være egoister. Det er ekstremt vigtigt, at unge indvandrere lærer de demokratiske, danske traditioner at kende og forstår værdien af dem.

I seneste udgave af magasinet “DUF Fokus” fortæller om nydanskere i foreningslivet – herunder DUFs støtte til 12 nydanske foreninger.

Samtidig sætter magasinet fokus på udfordringer og løsninger i arbejdet med at inddrage nydanskere.

Kilde: DUFs seneste elektroniske nyhedsbrev tirsdag