Foreningernes gamle hvervemetoder virker ikke mere. De unge fokuserer mere og mere på, hvad de får ud af medlemsskabet.
På “workshop-festivalen” Videnskalas sidst i juni gav en reklamedirektør tips til at hverve nye medlemmer, skriver Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) i sit seneste elektroniske nyhedsbrev.
“Det er hårde odds, din forening er oppe imod, når I skal hverve de 15-25-årige. De er nemlig den mest eftertragtede målgruppe. Dermed skal I kæmpe mod bloggere, musik-TV og et tæppebombardement af reklamer”, hedder det og videre:
“Lykkes det jer at fange teenagerens opmærksomhed, er der endnu en barriere I skal overvinde. De unge tilhører en generation, der er flasket op med reklamer. De er utålmodige og beslutter på et millisekund, om de synes jeres budskab er troværdigt eller håbløst”.
“Og de synes budskabet er håbløst, hvis I bruger ord, I ikke selv forstår – unge gennemskuer lynhurtigt desperate forsøg på at være “ung med de unge”.
Selvbevidst ungdom
Jeanne Ellegaard Sørensen er reklamedirektør og har bl.a. været med til at lave DUFs kampagne “BrugDet.dk”, der sætter fokus på de kompetencer, som unge opnår i foreningslivet.
Reklamedirektøren mener, unge er svære at trænge igennem til, fordi de er utroligt selvbevidste. De går meget op i, hvordan de bliver opfattet, og hvilke værdier de repræsenterer. Hun forklarer, at de unge ikke har nogen grund til at bruge tid på reklamer, fordi der er så mange ting i teenagerens hoved i forvejen.
Derfor bør foreningerne tage fat på noget, den unge er optaget af i forvejen.
NGOerne skal tilpasse kommunikationen til dem, der skal modtage den. Det betyder ikke, at de skal ændre på deres værdier, men den måde de formidler dem på. En udefrakommende kan ikke kende forskel på de mange spejderkorps. Nogle er grønne, andre gule og nogle blå – fint! Men hvad er forskellen?
Jeanne Ellegaard Sørensen mener, det er vigtigt at konkretisere ens værdier med eksempler. I stedet for at have “respekt” som værdiord skal man skrive “respekt – hos os kan I beholde tørklædet på”. Eller “Demokrati og åbenhed – vi holder åbent debatmøde hver torsdag”.
Foreninger tilbyder en identitet
– De unge er utroligt utilnærmelige, men samtidig psykologisk set midt i en identitetskrise. De er ved at udvikle deres personlighed, og det kan foreningerne hjælpe med til. De kan tilbyde en identitet, siger Jeanne Ellegaard Sørensen.
Kristen, spejder, musiker, politisk aktiv, hjælpearbejder – alle identiteter, som foreningslivet kan tilbyde. Det skal bare kommunikeres på en anden måde, end som det foregår lige nu.
– I skal ikke sige til en 17-årig pige, at Gud har svaret. I skal fortælle hende, at der findes et fællesskab, som hun kan indgå i. Tilbyd en identitet. Et fællesskab, hvor der er andre, der har det ligesom hende. Men når I så har fået en ung ind i foreningen, skal I glæde jer. For selv om unge er flygtige, er de også passionerede, engagerede og lever for de værdier, der bedst repræsenterer dem, lyder det.
– Før I sender den næste reklame ud til ungdommen, så tænk: “Hvad får teenageren ud af det? konkluderer reklamedirektøren.