Hver dag sender CARE Danmark unge hvervemedarbejdere, såkaldte facere, på gaden i hovedstadsområdet og udvalgte provinsbyer. Iført sorte CARE t-shirt og en stakfuld informationsmateriale forsøger de at fange interessen hos forbipasserende og om muligt få dem til at tegne et medlemskab af CAREs støtteforening.
Hvervekampagnen begyndte i foråret og kører fortsat, og vores medlemstal stiger støt, hedder det på CARE Danmarks hjemmeside. Face-to face gadehvervning har nemlig vist sig at være en effektiv metode til at skaffe nye medlemmer til humanitære organisationer.
For at undgå at folk på gaden skal føle sig pressede på den dårlige samvittighed har CARE i midlertid indført et sæt etiske retningslinjer, som gadehververne følger, når de kontakter folk
Retningslinjerne skal sikre, at der ikke opstår situationer som den, der for nylig fik en journalist fra Ekstra Bladet til at føle sig forulempet af en gadehverver fra en anden humanitær organisation.
Projektleder Mathilde Henriksen koordinerer gadehvervningen for CARE Danmark og Scleroseforeningen og de etiske retningslinjer indgår som en del undervisningen for alle nye medarbejdere.
– Det er jo en pågående og effektiv hvervemetode, som stiller store krav til de mennesker vi får fat i på gaden. Det er jo ikke plasticænder, vi tilbyder dem, men et forpligtende medlemskab af en hjælpeorganisation. Derfor er det meget vigtigt, at hvervemedarbejderne optræder troværdigt, siger hun.
De etiske retningslinjer siger bl.a., at hvervemedarbejdere altid skal respektere god ro og orden, at man skal respektere et “nej” og at man i det hele taget skal optræde høfligt og respektfuldt.
Læs også “Her er CAREs etiske retningslinjer for sine facere” dags dato.