En god sag måske en dårlig sag

Redaktionen

Personerne bag velgørenhedsportalen engodsag.dk har ikke kun gode hensigter. De har nemlig svindlet, påstår flere marketingsvirksomheder ifølge DR online fredag.

Virksomhederne beskylder engodsag.dk for at gå i webfirmaers lommer og bevidst kidnappe annoncer på internettet og rage andres annonceindtægter til sig, når selskabet samler penge ind til humanitære organisationer på nettet.

“Det er en meget udspekuleret metode, de har brugt – og stadig bruger. De får folk til at downloade et program, og når en bruger klikker på en annonce på en af vore hjemmesider, træder programmet i kraft og fortæller annoncøren, at klikket kommer fra engodsag.dk – og altså ikke fra det website, som i virkeligheden havde annoncen liggende”, skriver partner i firmaet Riverhill, Stefan Mikkelsen, i en pressemeddelelse.

Han skriver videre:
“Annoncøren ser blot, at der kommer en besøgende fra engodsag.dk, og engodsag.dk bliver således betalt for klikket”.

Han anslår, at engodsag.dk på denne måde har scoret et femcifret beløb på mindst 50.000 kroner.

I engodsag.dk afviser medstifter Mads Ellegaard anklagerne som grundløse.

– Det har intet på sig, at vi skulle stjæle annonceindtægter fra nogen, og der er ingen, der har et tilgodehavende hos os på den konto. Vi har været i dialog med Riverhill og andre selskaber om en mulig fejl i programmet, og vi har arbejdet i døgndrift for at opdatere programmet, så alle er tilfredse. Derfor er det også dødærgerligt, at de nu går ud med de her grove beskyldninger, siger han.