Fairtrade kaffe ind i stor kæde

Redaktionen

Når kaffetørsten melder sig, mens man er på farten, har der udover f.eks. Irma-butikkerne ikke været de store muligheder for at få fingre i en Max Havelaar-mærket kaffe.

Det er der nu, skriver Max Havelaar i en pressemeddelelse fredag.

Den amerikansk-inspirerede døgnbutik-kæde, “7-Eleven”, har nemlig lanceret et nyt kaffekoncept, hvor man kan vælge Max Havelaar-mærket kaffe af friskkværnede bønner.

Kaffen er en blanding som primært dyrkes i Syd- og Mellemamerika. Max Havelaar-mærket sikrer, at de fattige kaffebønder får “en fair mindstepris” for deres kaffe og en bonus, som går til fælles projekter, anføres det.

I lande som Peru og Nicaragua bruges pengene f.eks. til at bygge en tørreplads til kaffen eller en lægeklinik.

– Det er vigtigt, at danskerne kan finde Max Havelaar-mærkede produkter, der hvor de færdes. Derfor er det opmuntrende at 7-Eleven giver dem muligheden for en Fairtrade kaffe to-go, siger Judith Kyst, generalsekretær i Max Havelaar.

Flere informationer hos Judith Kyst, generalsekretær i Max Havelaar,
telefon 26 84 55 20, email: [email protected]