En ny undersøgelse konkluderer, at danskerne har et godt kendskab til mærkningsordningen Max Havelaar, skriver Max Havelaar-fonden i sit elektroniske nyhedsbrev for september.
57 procent af danskerne kender Max Havelaar-mærket og ved hvad det står for eller har en ide om mærkets betydning. Kendskabet til Max Havelaar overgåes kun af Svanen (80 pct.) og Ø-mærket (77 pct.).
Det viser FSC-mærkets nyligt offentliggjorte rapport, ”Danskerne og miljømærkningsordninger”.
Det er kun i forbindelse med Max Havelaar-, FSC og Ø-mærket, at en stor andel af de adspurgte ved, hvilken varegruppe mærket dækker. Hele 94 procent er klar over, at Max Havelaar-mærket findes på fødevarer.
Max Havelaar er ikke primært et miljømærke, men derimod en mærkningsordning for fair handel. At det alligevel er med i undersøgelsen, skyldes at der stilles krav til miljøvenlig produktion og at der udbetales en bonus for økologiske varer.
Rapporten ”Danskerne og miljømærkningsordninger” er udarbejdet af FSC-mærkningsordningen af Dalgaard Consult og Epinion A/S.
1.042 repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover deltog i den elektroniske undersøgelse
54 nye aktører
Samtidig har Fairtrade i Danmark fået nye aktører. 5 nye firmaer vil introducere varer med Max Havelaar-mærket til det danske marked. Det er:
Cafe Bar: kaffe
Caffe River: kaffe
Eurogran: kakaodrik til automater
Frellsen Kaffe: kaffe
Jakobsen & Hvam: honning
De første Max Havelaar-mærkede varer dukkede op på de danske supermarkedshylder i 1995. En lang række firmaer har siden importeret/forhandlet Fairtrade produkter:
AgroFair
BKI Kaffe
Cafax
Christgau Kaffe
Estate Coffee
Gemi
Helios
Neuteboom
Peter Larsens Kaffe
Scandic Food
Selecta
Urtekram
Max Havelaar/Fairtrade hverken køber eller sælger produkter. Ideen med mærkningsordningen er, at forskellige firmaer betaler fattige producenter en fair pris for deres varer. Firmaerne bliver dermed godkendt til at sælge varerne med Max Havelaar/Fairtrade mærket.
Læs også www.maxhavelaar.dk