Fairtrade er den nye megatrend. Konceptet stormer frem i USA og Storbritannien. Nu går også giganter som Procter & Gamble og Nestlé ind på markedet, skriver den nye generalsekretær for Fairtrade/Max Havelaar Danmark i en kommentar i dagbladet Børsen onsdag. Hun fortsætter:
Af Judith Kyst
Chris Martin fra Coldplay gør det. Thom Yorke fra Radiohead har gjort det længe. Og tusindvis af danske forbrugere gør det hver dag. Køber produkter med Fairtrade/Max Havelaar-mærket, som garanterer, at bønder og arbejdere i verdens fattigste lande får en fair pris for deres råvarer og sikres ordentlige arbejdsforhold.
Bonden sikres et eksistensgrundlag og dennes børn muligheden for en uddannelse. Importøren får tilført merværdi til sin forretning. Og forbrugeren får et kvalitetsprodukt til en rimelig pris. Det er en triple-win-situation eller sagt på godt managementdansk: Smart business!
Fairtrade er lige så ultramoderne som stalddørssalg, små mejerier og mikrobryggerier. Her får forbrugeren på samme måde en råvare med en autentisk fortælling og geografisk oprindelse, et produkt der er frembragt med glæde, og som bidrager til diversiteten på indkøbsturen.
Det er næppe tilfældigt, at Fairtrade netop i disse år oplever en bemærkelsesværdig fremgang. Alene fra 2003 til 2004 var den samlede vækst for Fairtrade på 56 pct. Især i Storbritannien, Frankrig og USA har væksten været eksplosiv, nemlig på henholdsvis 60, 84 og 190 pct. I Storbritannien er salget de seneste 2 år mere end fordoblet.
Meget tyder endda på, at det kommer til at gå stærkere endnu. Blandt de stadig flere nye importører er nemlig ikke kun idealistiske nichevirksomheder, men multinationale giganter som Starbucks, Procter & Gamble og Nestlé.
Sådanne kæmpevirksomheder flytter markedsandele, og det er en af flere grunde til, at Fairtrade-mærket netop i år er blevet anerkendt som “superbrand” i Storbritannien på linje med eksempelvis Ame-rican Express, Ford og McDonalds.
Her i landet kender 6 ud af 10 forbrugere i dag Fairtrade/Max Havelaar-mærket, og kendskabet er stadig stigende. Blandt mærkningsordninger overgås det kun af Svanen og Ø-mærket.
Serveret på topmøde
Verdens toneangivende politikere har for alvor fået øjnene op for Fairtrade. Al kaffe og te på G8-mødet i Gleneagles i juli 2005 var Fairtrade/Max Havelaar-mærket. Lederne, med Tony Blair og George W. Bush i spidsen, underskrev et dokument med en selvstændig paragraf om fair handel.
Og i New York vedtog byrådet i juni en resolution, som opfordrer alle til at købe Fairtrade-varer. Det handler ikke om nødhjælp eller velgørenhed, men om en erkendelse af det globale samfund som en helhed, hvor gode og dårlige løsninger påvirker os alle.
Fairtrade-konceptet er nu så fast forankret, at vi kan tale om en megatrend.
En af fadderne til begrebet, fremtidsforskeren John Naisbitt, definerer en megatrend som: “En stor social, økonomisk, politisk eller teknologisk forandring, som sker langsomt, men sikkert, og som i det øjeblik, den har slået rod, påvirker os i mindst et årti”.
Det er nu nøjagtigt 10 år siden, Max Havelaar-mærket så dagens lys her i landet. Når vi gør status, kan vi konstatere, at forandringen er sket langsomt og sikkert, og forandringen har slået rod.
Som ny generalsekretær ser jeg derfor frem til de næste 10 år med begejstring og håb. Og især ser jeg frem til en masse spændende møder med fremsynede virksomheder, der lige som forbrugerne kan se fordelen ved en fair handel, slutter Judith Kyst.
Kommentaren stod i dagbladet Børsen onsdag den 14. december 2005