Salget af Fair Trade-produkter i Danmark har ikke rykket sig ud af stedet i 5 år, men nu viser tal for de første 3 måneder af 2006, at salget er eksploderet, skriver Politiken onsdag.
Max Havelaar-organisationen har langet 62 procent flere kilo varer over diskene i årets første kvartal sammenlignet med samme periode i 2005. Det svarer til, at danskerne spiste en halv million flere fair trade-bananer og drak 250.000 flere kopper fair trade-kaffe i de 3 måneder.
Kaffen steget med 32 procent, bananerne med 74 procent, mens små varegrupper som kakao, chokolade og honning er steget med næsten 600 procent. Men udgangspunktet var også meget beskedent, advarer Max Havelaar generalsekretær Judith Kyst.
Stigningen sker, uden at supermarkederne har gjort noget særlig for at promovere produkterne, og på trods af, at en kampagne i årets start druknede i kontroverserne omkring Muhammedtegningerne.
Der blev omsat for 100 mio. kr. fair trade-produkter i 2005. De bønder, der havde produceret varerne, fik 10 millioner mere, end hvis de skulle have solgt dem på verdensmarkedet.