Institut for Menneskerettigheder (IMR) i København lancerede tirsdag en ny strategiplan for arbejdet med menneskerettigheder over de næste 4 år. Samtidig får instituttet nyt logo og ny visuel identitet.
Af Martin Lassen-Vernal
Medarbejder i IMR
Øget forskningskapacitet. Mere fokus på uddannelse og kapacitetsbygning. Styrkelse af samarbejdet med vigtige aktører. En mere central rolle i arbejdet med at fremme mangfoldighed og ikke-diskrimination. En styrkelse af arbejdet med menneskerettigheder og mangfoldighed inden for erhverv og arbejdsliv.
Dette er blot nogle af de punkter, Institut for Menneskerettigheder sætter sig som mål for sit strategiske arbejde med menneskerettigheder over de næste 4 år.
For nye tider og udfordringer både herhjemme og i verden kræver også nye strategier for instituttets arbejde, vurderer dr.jur. Jonas Christoffersen, der overtog posten som IMRs direktør i januar 2009.
– Der er løbet meget vand i åen i de mere end 20 år, instituttet har eksisteret. IMR må selvfølgelig tilpasse sig de forandringer, vi ser rundt om i verden i dag, hvor menneskerettighederne sættes mere og mere på dagsordenen, siger direktøren og fortsætter:
– Samtidig kommer menneskerettighederne i stigende grad under pres på grund af f.eks. krige og konflikter, kampen mod terror, klimaforandringer og senest en international finanskrise, hvis menneskeretlige konsekvenser vi stadig mangler at få et overblik over.
– En af de måder, man som et menneskerettighedsinstitut kan påvirke udviklingen på, er ved hele tiden at styrke vores rolle som en foretrukken partner for regeringer, internationale organisationer, civilsamfundsgrupper og andre centrale spillere, siger Jonas Christoffersen.
Se også www.menneskeret.dk