Mens søndagens valg i Irak blev rost for at bringe det plagede land et skridt nærmere demokrati, har valget samtidig tvunget nogle af Iraks få uafhængige medier i knæ, skriver International Media Support (IMS) i København i en pressemelding fredag.
Under de seneste måneders valgkamp har staten været den største annoncør i medierne med kampagner for valgets kandidater. Det har de statslige medier tjent gode penge på.
Statens medier modtager i forvejen offentlig støtte og de klarer sig derfor strålende, mens Iraks få uafhængige medier er taberne, fordi de er henvist til et annoncemarked, som fungerer på ulige vilkår, for at rejse penge til driften.
– Det kan godt være, at de irakiske medier kan skrive hvad de har lyst til, men regeringen har stor økonomisk indflydelse på, hvilke medier, der overlever, siger Osama Al Habahbeh, som er ansvarlig for International Media Supports støtte til medier I Irak.
Osama Al Habahbeh, som rejser til Bagdad i næste uge, fortæller at mindst én irakisk avis står for at skulle dreje nøglen om i de første måneder af 2010.
– Avisen Almanara Daily har i sidste måned været tvunget til at udkomme en gang om ugen i stedet for dagligt på grund af manglende annonceindtægter. Chefredaktøren Mouwafak Al Rubaii fortæller, at det er prisen for at være en kritisk og uafhængig avis i Irak.
IMS anslår, at efterspørgslen efter aviser er 10 gange så stor som det reelle antal omdelte aviser. Op til valget har behovet været voksende, fordi irakerne har ønsket at orientere sig om valgets kandidater.
Derfor er det dobbelt tragisk, at uafhængige medier både skal kæmpe med økonomisk overlevelse og den livsfare, der er forbundet med at fragte aviserne ud til borgerne, hedder det.
IMS støtter en gruppe af 12 medier, som primært er aviser, men også omfatter et nyhedsbureau. Gruppen har forpligtet sig til at samarbejde på tværs af politiske, ideologiske og religiøse skel og ser nu på fælles trykke-faciliteter, distribution og muligheden for at udvikle nye forretningskoncepter.
Irak-programmet blev etableret i 2006 og er netop gået ind i en ny fase med finansiel støtte fra Danida.
Det kommende år skal bl.a. bruges på at skabe et fælles annoncerings-netværk, der skal koordinere fælles annoncering og fordeling af omsætning, samt udarbejdelse af websites for uafhængige medier og kurser i redaktionel ledelse.
Yderligere oplysninger hos Lotte Dahlmann, mobil: 25 54-35 41, e-mail: [email protected]
Man kan læse mere om IMS på www.i-m-s.dk