Børnearbejde er en af de største trusler mod en virksomheds omdømme, og mange erhvervsledere overvejer, hvordan de kan sætte effektivt ind mod problemet i deres egen eller leverandørernes produktion.
Men virksomhederne har ofte ringe kendskab til børnenes situation, og velmente, men forkerte indgreb over for børnearbejde kan være lige så skadelige, skriver Red Barnet i en pressemeddelelse mandag.
Red Barnet har lavet en ny håndbog til virksomheder, der ønsker at udarbejde en social ansvarlig politik over for børnearbejde. I “Hårdt arbejde til små hænder: Om ansvarlig virksomhedspolitik over for børnearbejde” er der praktiske forslag til, hvilke initiativer virksomheder og deres leverandører kan tage i forhold til børnearbejde.
Bogen opfordrer virksomheder med produktion eller underleverandører i fattige lande til at udarbejde en bred “corporate social responsibility” indsats. De bør f.eks. arbejde aktivt for at sikre de ansattes vilkår og tage større socialt ansvar ved at støtte sociale projekter i lokalområdet.
– Virksomheder kan og skal gribe ind over for børnearbejde. Men det er afgørende, at det sker på en måde, der forbedrer børnenes situation frem for at forværre den, siger generalsekretær i Red Barnet, Mimi Jakobsen, og fortsætter:
– Det er ikke nok, at virksomheder udarbejder retningslinjer til leverandørerne, der siger, at de ikke skal bruge børnearbejde. Der skal udformes en politik, som forebygger problemet. Og findes der alligevel børnearbejde, er det virksomhedens ansvar at sikre, at børnene kommer i skole og kan overleve uden et arbejde.
I bogen fortæller 5 virksomhedsledere åbent og modigt om deres virksomhedspolitik.
– Visionen er, at vi får så meget styr på arbejdet med corporate social responsibility, at vi begynder at fortælle kunderne, hvad vi gør, siger underdirektør i Coop Danmark (brugsforeningsbevægelsen), Mogens Werge og fortsætter:
– I Coop stiller vi en masse krav til varerne, men vi er tit tilbageholdende med at tale højt om det. Så får vi heller ikke kredit for det. Det er jo klart, at forbrugerne aldrig vil ændre indstilling, hvis vi ikke siger, hvad vi gør.
– Jeg havde lagt op til at sende nogle skrappe formuleringer om børnearbejde til vores leverandører, fortæller “Sustainable Development Director” i Hartmann, Anna Lise Mortensen, og uddyber:
– Men jeg fik en banebrydende erkendelse, da Red Barnet sagde, at det værste, man kunne gøre, var bare at fyre børnearbejdere, fordi man så risikerede, at børnene endte i værre job som prostitution. Budskabet lød: Gå ind i sagen i stedet for bare at afhænde leverandøren. Det nuancerede mit billede meget.
– Hvis man ikke selv har en strategi, bliver man trukket rundt i manegen af andre, beretter informationschef i Skandinavisk Tobakskompagni, Birgitte Henrichsen og udbygger:
– At komme på forsiden af Politiken for børnearbejde i tobaksplantagerne blev en øjenåbner og en katalysator for at få lavet en overordnet samlet strategi. Red Barnet hjalp os til hurtigt at få overblik over, hvilke beslutninger vi skulle tage strategisk.
Fakta:
Hvert sjette barn i verden mellem 5 og 17 år er børnearbejdere, dvs. omkring 250 millioner børn slider sig igennem deres barndom. Af dem har 8,4 millioner børn, det man kalder de allerværste former for børnearbejde, nemlig job som børnesoldater, prostituerede, gældsslaver og andre ulovlige aktiviteter.
Red Barnet hjælper børnearbejdere med at komme i skole og kæmper sammen med dem for, at deres rettigheder bliver respekteret. Læs mere på www.redbarnet.dk samt www.boernearbejde.dk
For yderligere oplysninger om børnearbejde generelt samt om bogen kontakt informationsmedarbejder i Red Barnet, journalist Birgitte Kabel på tlf. 35 24 85 51.
Bogen koster 99 kroner og kan købes via www.redbarnet.dk eller bestilles på tlf.: 35 36 55 55.