Tirsdag proklamerede den store internationale søgemaskine ‘Google’, at virksomheden overvejer at trække sig ud af det kinesiske marked. Udmeldingen kommer efter det er blevet afsløret, at flere personer med tilknytning til menneskerettighedsaktivist-miljøet i Kina – som bruger Googles mailsystem ‘Gmail’ – er blevet regelmæssigt overvåget af en tredjepart, formodentlig den kinesiske regering. Flere store virksomheder i Kina har været ude for samme behandling.
Skriver BBC News i sit elektroniske nyhedsbrev torsdag.
Kina har flere internetbrugere end noget andet land i verden, nemlig 350 millioner, og markedet for internet har en anslået værdi på 1 milliard USD årligt. Med så lukrativt et marked er det ikke overraskende, at Google i 2006 gik ind på det kinesiske marked trods den kinesiske regerings krav om censur på nettet. Dog sidder Google i 2010 “kun” på en tredjedel af det kinesiske internetmarked og er dermed langt bagefter den kinesiske rival ‘Baidu’, som optager cirka 60% af markedet.
DON’T BE EVIL GOOGLE
Tilbage i 2006 blev Google beskyldt for at forråde sit eget motto: “Don’t be Evil”, da virksomheden gik med til at udbyde sine internettjenester i Kina i censureret form. Google forsvarede sig med, at det ville have større negativ indflydelse på civile og politiske rettigheder, hvis søgemaskinen slet ikke fandtes i Kinas cyberspace.
Nu truer Google så med at boykotte Kina som reaktion på censur og overvågning af den civile befolkning. En talsmand fra det kinesiske udenrigsministerium giver svar på tiltale:
“Internettet i Kina er åbent og frit og den kinesiske regering opfordrer til fortsat udvikling af internettet og er imod alle hacking aktiviteter der måtte foregå på nettet”.
Google vil nu forhandle med regeringen om mulighederne for at udbyde en søgemaskine uden censurfiltre, men stadig indenfor rammerne af kinesisk lovgivning. Om det er en forenelig cocktail vil tiden vise.