Maersk Honduras står ved sit sociale ansvar over for honduranske lastbilchauffører og er åben for en kontinuerlig dialog skriver Mellemfolkeligt Samvirke online.
Løftet kom fra Hans Peter Glipman, direktør for den honduranske del af den danske gigant, under et fire timer langt møde med chaufførernes fagforening, SINAMEQUIPH – en af MSs samarbejdspartnere.
– Det er første gang, vi har haft mulighed for at diskutere vores løn– og arbejdsmiljøproblemer med Hans Peter Glipman, og jeg tror, vi kom et godt stykke vej, kommenterer Héctor Vásquez, formand for 300 chauffører, der kører for Mærsks datterselskab BIT.
Parterne diskuterede i detaljer syv krav, som SINAMEQUIPH har. Det førte til løfter om kortere ventetid og en nærmere undersøgelse af de øvrige krav med udgangspunkt i den timelange diskussion, samt et løfte om en ny forhandling senest 15. december.
Tidligere anmodninger fra chaufførerne om et møde fik de ikke svar på. Men en skriftlig anmodning 31. oktober til Hans Peter Glipman fik en massiv pressedækning i Danmark.
Glipman var hurtigt ude med et svar. Ikke til chaufførerne, men til danske medier, som han blandt andet fortalte, ”at han var indstillet på” at mødes med dem.
Den mikroåbning greb SINAMEQUIPH, hvorpå mødet, 15. november, blev aftalt.
Syv krav til Mærsk
1. Stigning i betalingen for hver kørt kilometer.
2. Overholdelse af aftale om, at chauffører højst bør vente tre dage på fragt. Derudover skal betales 100 dollar om dagen.
3. Mærsk skal betale afgifter til vejskat og parkering.
4. Mærsk skal afholde sig fra at kræve betaling for skader, der ikke er chaufførens ansvar.
5. Større del i ture til havnebyen Puerto Quezal.
6. Respekt for arbejdsmiljøregler for hygiejne og sikkerhed, samt toiletter, bad og drikkevand på terminalerne.
7. Gennemsigtighed i tildelingen af ture, så korruption og uretfærdigheder stoppes.
Kilde: www.ms.dk