Nigeria will require a staggering 17,5 billion US dollar (ca. 88 milliarder DKR) to modernize its railway system, World Bank Country Director Onno Ruhl said Tuesday according to Nigerian daily “The Punch”.
Ruhl said studies estimated capital cost of conversion from the present narrow gauge (smalspors) railway to standard gauge (almindelig sporvidde) at between 1,5 million and 5 million dollar per route kilometers.
Kilde: www.worldbank.org
Tilføjelse u-landsnyt.dk:
De vestlige donorer af udviklingsbistand, herunder Danmark, har i årtier undladt at satse på at vedligeholde, modernisere og udbygge Afrikas jernbanenet, hvorfor banerne i dag for det meste er i miserabel stand og ude af stand til at opfylde deres opgave i infrastrukturen.
Samtidig har det medført voldsom overbelastning og nedslidning af vejnettet fra tunge lastbiler med overlæs og stor stigning i antallet af trafikulykker.
Afrikas største jernbaneprojekt efter Anden Verdenskrig er Tanzam-banen fra Tanzanias største havneby, Dar es Salaam, til Zambias kobberbælte i det sydlige Afrika, som blev bygget af kinesiske arbejdshold og betalt af Kina.
Den er normalsporet, mens Tanzanias øvrige baner, som blev anlagt af den tyske kolonimagt, er smalsporede, og derfor ikke kan klare samme kapacitet. Det er også grunden til planerne om at ombygge banerne i Nigeria.
Et fremtrædende u-land som Indien har verdens største jernbanevæsen, der holder kæmpelandet sammen og fortsat udbygges.