Indien duer ikke altid.
Det har det britiske energiselskab, Powergen, måttet sande. Det har bøjet sig for kundeklager og trukket sin telefonservice tilbage til Storbritannien fra Indien, skriver Berlingske Tidende lørdag.
Beslutningen kommer efter en sand flodbølge af klager fra kunder, der ikke er tiltredse med den indiske betjening, ofte fordi inderne mangler kendskab til britiske lokaliteter eller stavemåder.
Flere indiske telefoncentre har ellers givet deres medarbejdere kurser i engelsk kultur, der bl.a. inkluderer forevisninger af kendte engelske TV-serier.
Opimod en femtedel af kunderne, der ender i Indien med forespørgsler om alt fra deres bankkonto til telefonregning, bliver så frustrerede over misforståelser, at de smækker røret på igen.
En britisk telefonmedarbejder koster ellers lidt over 140.000 kr. om året, mens den samme i Indien kan fås for siger og skriver 16.000 kr. i årsløn.
Heller ikke alle franskmænd er begejstrede for inderne. Det gælder eksempelvis champagne-branchen, hvor det hæderkronede franske champagne-firma, Taittinger, var til salg, og den indiske bryggerikoncern, United Breweries, kom med det bedste bud.
Men inderne blev frosset ud og Taittinger til stor fransk lettelse solgt til – den naturligvis franske – storbank, Credit Agricole. Selv om budet var næsten 100 mio. euro (745 mio. kr.) mindre end indernes!