Carlsberg og det nordlige Vietnams største bryggeri, Habeco, indgår nu et strategisk samarbejde, som Carlsberg har kæmpet for i over halvandet år, skriver dagbladet Børsen.
Det nordvietnamesiske bryggeri har en lokal markedsandel på 80 procent og er på vippen til at skulle privatiseres – med Carlsberg som naturlig førstekøber. – Aftalen er en milepæl for begge virksomheder og et enormt vigtigt øjeblik i Carlsbergs historie, både her i regionen og globalt, sagde Senior Vice President for Carlsberg i Asien, Jesper B. Madsen.
Det skete under en ceremoni, der bl.a. blev overværet af den gæstende danske udviklingsminister, Ulla Tørnæs (V), Danmarks ambassadør i Hanoi, Peter Lysholt Hansen, og Vietnams viceindustriminister, Nguyen Xuan Thuy.
Thuy sagde bl.a. poetisk, at “i mine øjne er Habeco en smuk Hanoi-pige og Carlsberg en meget stærk dansk mand. Sammen vil de være et godt par”.
Samarbejdsaftalen, der kom i stand efter stærk konkurrence fra Budweiser og Heineken – som sidder solidt på Sydvietnams ølmarked -, betyder med tiden, at Carlsberg bliver det absolut største bryggeri i det nordlige Vietnam.
Habeco er for det nordlige Vietnam hvad Albani er for Fyn, og i lyset af den forestående privatisering var det været vigtigt for bryggeriet at finde en udenlandsk partner til at bistå med know how og udvikling af mærker og markedsføring.
I medgift vil denne partner få fuld adgang til Habecos markedsandele og brand-værdier. Carlsberg står i forvejen bag 2 lokale ølmærker, Halida og Hud, som p.t. udgør lidt over halvdelen af bryggeriets samlede markedsandel på 10 pct. i det nordlige Vietnam, anfører Børsen.