Sådan bruger Ibis pengene til u-landsoplysning

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Af Vagn Berthelsen, generalsekretær i u-landsorganisationen Ibis

Ibis har 5 større initiativer, som finansieres delvist af oplysningspengene. “Delvist” forstået sådan, at midlerne fra staten suppleres med betydelige egetbidrag og med betydelige bidrag fra sponsorer og andre bidragsydere. Ibis anvender i alt 3,5 mio. kr. fra oplysningsbevillingen.

Værdien af sponsorater, frivillige bidrag fra kunsterne og virksomheder, partnerskaber med mediebureauer og andre medier samt almindelige menneskers frivillige indsats er mindst ligeså meget værd.

I det omfang der samles penge ind i forbindelse med kampagnerne er der et separat budget for indsamlingsdelen som holdes adskilt fra den del der handler om oplysning.

Læseraketten

Hvert år i april tilbyder Ibis folkeskolerne i Danmark at deltage i denne aktivitet om 2015 målet “Uddannelse for Alle”. Danske forfattere har (gratis) skrevet tekster som sætter fokus på betydningen af at kunne læse, og teksterne er samlet i en bog (gratis for skolerne bl.a. på grund af donationer trykkeriet, forlag og andre). Ibis har udarbejdet lærervejledning og undervisningsmateriale.

I alt 110.000 elever deltog i 2005 og 25.000 af disse indsendte efterfølgende figurer (“Send en ven i skole”), som illustrerede, at mange fattige børn ikke får chancen for at gå i skole. Figurerne indgik derpå i en udstilling på Kbh.s bymuseum, kreeret af Olaffur Elliasson (sponsoreret af Montana). Ibis laver samtidig en rapport om Danmarks indsats med uddannelse i udviklingsbistanden. Læseraketten indgår i en global kampagne som sætter fokus på Uddannelse for Alle.

Humor mod Aids

HMA er et samarbejde mellem Aidsfonden, Folkekirkens Nødhjælp og Ibis. Målet er at engagere almindelige mennesker i aids-problematikken uden at gøre indgangen meget dyster og alvorstung. Kampagnen er inspireret af Red Nose Day i Storbritanien og har de sidste 2 år genereret en overvældende offentlig opmærksomhed og deltagelse.

TV og radio er indgået i partnerskaber om HMA og flere aviser ligeså. Hjemmesiden, interaktivt computerspil og andet oplysningsmateriale har suppleret med seriøs information. Organisationerne bag kampagnen har parallelt udarbejdet en rapport om Aids i udviklingsbistanden.

MakePovertyHistory

Er også inspireret af Storbritanien og igangsat i 2005 efter aftale med DATA, som er Bonos fond, der arbejder med bistand, gæld og handel og Afrika. Symbolet på kampagnen er de hvide armbånd, og disse suppleres med oplysningsmateriale, som sætter fokus på 2015 målene (mål 8). MakePovertyHistory er lavet i et et samarbejde mellem UNDP og Ibis og udvides nu med deltagelse af Folkekirkens Nødhjælp og Mellemfolkeligt Samvirke.

Offentlige debatarrangementer

Ibis arrangerer hvert år mellem 40 og 50 offentlige debatmøder om udviklingsbistand, handel og gæld. Det er oftest Ibis lokalgrupper, som står bag arrangementerne, der fokuserer på aktuelle temaer og emner, som har baggrund i de lande, hvor Ibis arbejder. Deltagerantallet ligger på ca. 50 i gennemsnit.

U-landsmagasin

Ibis udgiver u-landsmagasinet ZigZag i et oplag på godt 10.000 eksemplarer med fokus på temaer og problemstillinger fra Afrika og Latinamerika, hvor Ibis arbejder.

Endelig skal det nævnes, at hjemmesiden er helt central i forhold til oplysningsindsatsen, ligesom der også laves elektroniske nyhedsbreve mv.

Lagt på www.ibis.dk den 2. september 2005