– At få lov at gå i skole er det bedste, der er sket for mig, siger 14-årige Sirkie Eyelew, der bor i en lille landsby i Nord Wollo i Etiopien, et af verdens fattigste lande.
Hun er blot et af de mange tusinde af børn, der har fået mulighed for at gå i skole, siden Red Barnet sammen med lokale partnere i 1997 udviklede alternative skoler til børn, der bor flere timers gang fra de offentlige skoler. Tidligere kom børn, og især pigerne, ikke i skole, skriver organisationen i sit seneste nyedsbrev, der udkom tirsdag.
Børn og forældre har selv været med til at bygge skolerne op af komøg, ler og aske, og undervisningen er sammensat, så den passer til børnenes virkelighed. Børnene går kun 3 timer i skole hver dag for også at kunne hjælpe til med arbejdet hjemme.
– Hvis vi kommer i skole kan livet herude på landet blive mere moderne. Men de fleste piger får aldrig chancen, fordi de bliver gift væk, siger 14-årige Mikir Abreha, der selv nægtede at blive gift og i stedet kom i skole.
Skolerne har kun 3 klassetrin med 4 års pensum. Derefter fortsætter eleverne i 5. klasse i de offentlige skoler. Desuden er klassekvotienten højst 50 – modsat andre skoler, der typisk har 100-200 elever i hver klasse.
Eleverne fra de primitive landsbyskoler klarer sig så godt, at regeringen nu har overtaget 8 af de skoler, som Red Barnet støtter. 10 andre er ved at blive overtaget, og derudover er regeringen selv gået i gang med at etablere de alternative skoler. I dag har regeringen i alt 141 skoler med 19.487 børn i Nord Wollo. Halvdelen af eleverne er piger.
Meningen er, at regeringen på længere sigt skal overtage hele systemet. Red Barnets fremtidige opgave bliver at rådgive og sikre, at kvaliteten i skolerne bibeholdes.
Projektet har også vakt opsigt i FN, der vil bruge den positive historie i en rapport om, hvordan NGOer er med til at opfylde et af de internationalt opstillede 2015 mål, der handler om at give uddannelse til alle børn.
Kilde: www.redbarnet.dk