Tørnæs opstiller 10 kriterier for effektiv budgetstøtte

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

VK-regeringen har besluttet at opstille 10 kriterier, der skal vurdere relevansen og effektiviteten af generel budgetstøtte i udviklingsbistanden.

Udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) uddyber:

– Der er en tendens i den internationale udviklingsbistand til i stigende grad at anvende generel budgetstøtte. Danmark har også erfaringer med instrumentet i en række af vores samarbejdslande.

– I dag lanceres den første større internationale evaluering af i hvilket omfang og under hvilke omstændigheder, budgetstøtte er et effektivt redskab til at opnå bæredygtig fattigdomsreduktion og økonomisk vækst.

– Jeg synes, at rapporten udgør et relevant og grundigt stykke arbejde med en række relevante anbefalinger. Rapporten bekræfter, at generel budgetstøtte i en kombination og samspil med andre bistandsformer kan være et godt instrument til at effektivisere udviklingsbistanden.

– Jeg mener, at vi nu kan præcisere, hvornår og under hvilke omstændigheder Danmark vil yde generel budgetstøtte. Regeringen har derfor opstillet ti kriterier til vurdering af relevansen og effektiviteten af generel budgetstøtte.

– Der er ikke tale om “enten – eller” kriterier. Det må forventes, at vore samarbejdslande i forskelligt omfang lever op til disse kriterier.

– Hvorvidt der skal ydes generel budgetstøtte baseres derfor på en samlet vurdering af kriterierne, hvor de forskellige landekarakteristika vil påvirke vægtningen af kriterierne i det konkrete tilfælde.

– Modtagerlandets vilje til udvikling og styrke til at sikre gennemførelse af vanskelige politiske reformer vil indgå med vægt i den samlede vurdering, anfører Tørnæs

Her er de 10 kriterier til vurdering af effektiviteten af generel budgetstøtte

Regeringsførelse

1. Rimelig regeringsførelse omfattende et minimum af respekt for menneskerettigheder, den frie presse, pluralistisk demokrati og retsstatsprincipper, herunder uafhængighed for den dømmende magt.

2. Ansvarlig korruptionsbekæmpelse med tiltag inden for såvel forebyggelse som kontrol og opfølgning med henblik på positivt avancement på det internationale korruptionsindeks.

Fattigdomsreducerende politik

3. God strategi for fattigdomsbekæmpelse og vilje til gennemførelse.

4. Gode erfaringer med udviklingssamarbejdet generelt og budgetstøtte specifikt; samt løbende dokumentation af konkrete udviklingsresultater.

Nødvendig offentlig økonomiforvaltning

5. Finanslovsproces med offentliggørelse af budget og regnskab, samt parlamentarisk behandling.

6. Regler for offentlige indkøb er af tilnærmelsesvis international standard.

7. Tilstedeværelse af en uafhængig rigsrevisionsfunktion eller lignende kontrolfunktion, der fungerer.

8. Ekspertvurdering af kvalitet og kapacitet i den offentlige økonomiforvaltning.

Samarbejde mellem donorer og modtagerland

9. Gensidig efterlevelse af aftalte forpligtigelser.

10. Enighed blandt alle budgetstøttedonorerne om tilgang (herunder regler for overførsel og monitorering) samt betingelser for generel budgetstøtte.

Yderligere information hos Udenrigsministeriet/Danida (Lis Rosenholm) på tlf. 3392 1320.