Ikke alle elsker demokrati i Zambia

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Zambias traditionelle og oprindelige høvdingesystem fungerer side om side med landets moderne demokrati. Men det er langt fra problemløst, fremgår det af en artikel i Mellemfolkeligt Samvirkes seneste elektroniske nyhedsbrev mandag.

Af Betina Dalgas
informationsmedarbejder i MS Zambia

Zambias gamlee styresystem med høvdinge, der er født til at herske, er stadig meget nærværende i det engang relativt velstående kobberland i det sydlige Afrika. I nogle samfund, især uden for byerne, ses introduktionen af demokrati som en invasion og et angreb på zambiansk kultur.

Født til at lede

Jashon Tatile er formand under høvding Nkhomesha af Soli-folket ikke så langt fra Zambias hovedstad Lusaka. Tatile er samtidig områdeleder for 18 landsbyer, og han er bestemt ikke nogen stor fan af demokrati.

Da MS Zambia talte med ham, gjorde han bl.a. opmærksom på, at han mener det er et problem, at folket i et demokrati kan vælge deres repræsentanter, i modsætning til det traditionelle, royale system, hvor ledere er født til deres position:

– Retten til at vælge, hvor godt det end er, har bragt kampe mellem mennesker og befolkninger er blevet delt, siger Jashon Tatile.

Umoralske kvinder

Han mener, at de fundamentale menneskerettigheder er blevet misfortolket og misforstået af menigmand:

– Med det her demokrati, tror børn nu, at de ikke skal arbejde eller hjælpe deres familier, for så er det børnearbejde. Og det fører uheldigvis til mere fattigdom, siger Tatile og fortsætter:

– Kvinder mener de har ret til at klæde sig som de vil, og dermed fremmer de umoralskhed. Desuden bremser menneskerettigheder for at kriminelle bliver straffet øjeblikkeligt, og det er med til at øge kriminaliteten.

Kvindelig høvding

Men Tatiles egen chef – høvding Nkhomesha af Soli-folket – deler tilsyneladende ikke sin formands holdninger.

Nkhomesha er en af de få kvindelige høvdinge i Zambia. Hun har ry for at være meget liberal og nytænkende og den eneste traditionelle leder med en kvindelig bodyguard – Kapaso.

Begejstret for demokrati

Mr John Luputa af Kankantapa er personlig rådgiver for høvding Nkhomesha. Han, hans familie og lokalsamfund er begejstret for de muligheder det moderne styre giver:

Ret til at tilhøre et politisk parti efter eget valg, mulighed for at erhverve sig land uden om det traditionelle styre, fri uddannelse, frihed til at klæde sig som man vil og ret til at kommunikere ved hjælp af moderne teknologi som f.eks. mobiltelefoner.

– Jeg har deltaget i mange workshops om menneskerettigheder og god regeringsførelse, og jeg er overbevist om, at den dynamik er nødvendig for udvikling i samfundet, siger Luputa.

Høvdingesystemet

Demokrati er et meget nyt begreb for zambianerne, og langt de fleste uden for byerne lever stadig under et høvdingesystem, hvor den traditionelle lovgivning tæller.

Mens et demokratisk samfund bygger på et sæt strukturer som regelmæssige valg, valgte repræsentanter og politiske institutioner, bygger traditionel lovgivning på et nedarvet adfærdsmønster, der er accepteret og praktiseret af alle i lokalsamfundet. Den traditionelle lovgivning har både positive og negative sider.

Royale

Oprindeligt var der mange kvindelige høvdinge, eller dronninger, som de blev kaldt dengang. Med det patriarkalske britiske kolonistyre forsvandt de fleste dronninger imidlertid. Samtidig holdt zambianerne op med at kalde deres ledere konger og dronninger, for ikke at forveksle med den royale familie fra Storbritannien.

De 286 traditionelle ledere i Zambia bliver stadig betragtet som royale, men langt de fleste kalder sig ”chiefs” eller høvdinge.

House of Chiefs

Bortset fra et mellemspil lige efter uafhængigheden i 1964 blev demokratiet indført i Zambia i begyndelsen af 1990erne, da det første valg med flere partier og flere præsidentkandidater blev holdt.

Høvdingene har nu deres eget ”House of Chiefs” med 27 repræsentanter. House of Chiefs har ingen lovgivende magt, men har ret til at kommentere på lovforslag og andet.

I mange henseender, især når det gælder fordeling af land, vejer den traditionelle lovgivning tungt i det juridiske system i Zambia, men den moderne lovgivning har altid sidste ord.

Læs mere på www.ms.dk