PR-bureau skal sælge Uganda

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

7,3 millioner kr. koster det at ændre et lands image til det bedre. I hvert fald hvis det står til Ugandas regering, der har hyret det britiske PR-bureau Hill and Knowlton, skriver Politiken lørdag.

Opgaven for bureauet går på at forbedre Ugandas image samt i samarbejde med landets regering at forbedre forholdet til de menneskeretsorganisationer, der har sat Uganda under deres lup.

Hill and Knowlton har tidligere udført lignende opgaver for lande som Indonesien og Tyrkiet, der også har haft problemer med at overholde menneskerettighederne, skriver BBC.

Siden Ugandas præsident Yoweri Museveni kom til magten 19 år tilbage har politiske partiers mulighed for indflydelse været stærkt begrænset.

Næste år skal der dog efter planen holdes demokratiske valg, men Museveni anklages for at forhale processen. Det har bl.a. fået Storbritanien til at rive en bistandscheck på 60 millioner kroner i stykker.

Halvdelen af Ugandas budget kommer fra donorer, og det er formentlig det, der nu har fået landet til at investere i at forbedre sit image, anfører Politiken.