Mærsk vil overtage togdriften i Kenya – får svar i juli

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

A.P. Møller – Mærsk er blandt 5 prækvalificerede ansøgere, der er udvalgt til at give bud på driften af Kenya Railways, skriver Berlingske Tidende onsdag.

Budfristen er til april, og vinderen kåres i juli, mens ansvaret for driften overtages i starten af december i år. Koncessionen er på 25 år for fragtdelen af både Kenya Railways og Uganda Railways, som samtidig privatiseres. Dertil kommer driften af passagertrafikken i Kenya Railways i 7 år, anfører Nairobi-avisen, “The East African Standard”.

Køberen får ifølge kenyanske medier 60 procent af aktierne, mens lokale investorer beholder resten. Kenya forventer efter alt at dømme ikke den store pris for det forgældede selskab. Kenya Railways er netop erklæret konkurs, og regeringen vil ikke tilføre flere penge.

A.P. Møller har som led i sin verdensomspændende containerforretning betydelig erfaring indenfor jernbanedrift, bl.a. gennem European Rail Shuttle.

Både Kenya og Uganda er programsamarbejdslande for Danida og modtager betydelig dansk bistand.

I modsætning til eksempelvis et af verdens største u-lande, Indien, hvor jernbanedriften er et afgørende indslag i infrastrukturen, og spornettet fortsat udbygges, er jernbanerne blevet forsømt i størstedelen af Afrika, både af regeringerne og de udenlandske bistandsdonorer.

Det har medført omfattende nedslidning af kontinentets stærkt belastede hovedveje forårsaget af overlæssede lastbiler og busser.