Ny UNDP-rapport præsenterer plan over værktøjer for at nå FNs 2015 Mål

Forfatter billede

FNs Udviklingsprogram (UNDP) lancerede torsdag en omfattende rapport om, hvad der skal til for at nå FNs 2015 Mål, skriver UNDPs nordiske kontor i København i en pressemelding.

Rapporten, “What Will It Take to Achieve the Millen-nium Development Goals? An International Assess-ment”, introducerer en konkret handlingsplan og er tænkt som grundlag for diskussionen, når verdens ledere samles til 2015 Måls Topmøde i New York til september.

– Vi håber at rapportens identifikation af hvad der har virket, vil bidrage til et positivt og konstruktivt topmøde til september, udtaler UNDPs Chef, Helen Clark.

Baseret på analyser af indsatser i 50 lande præsenterer UNDP-rapporten, hvad der har virket i forhold til at opnå resultater.

Rapporten frem-hæver tillige natio-nale og internatio-nale hindringer for fremgang.

Analysen har ført til en 8 punkts dagsorden, der udpeger, hvor vi bør lægge fremti-dige indsatser for at accelerere og fastholde fremgang på alle 2015 Mål hen over de næste 5 år.

De 8 punkter fokuserer på indsatser i både fattige og rige lande:

* Støtte til udvikling, som drives nationalt og støtte til effektiv styring af samhandel.
* Jobskabende vækst, der skal komme de fattige til gode. Fokus skal især ligge på landbrugssektoren, der i dag brødføder ca. 2,5 milliarder fattige mennesker.
* Øgede offentlige investeringer i uddannelse, sundhed, vand og sanitet samt fysisk infrastruktur.
* Målrettede indsatser, der skaber arbejdspladser og forstærker det sociale sikkerhedsnet.
* Forbedrede muligheder for verdens piger og kvinder. Fokus bør ligge især på at styrke deres politiske, økonomiske og retslige status.
* Øget tilgang til grøn energi.
* Støtte til at udvide ressourcemobilisering på nationalt niveau, f.eks. via bedre skatteopkrævning.
* Indfrielse af løfterne om mere og bedre bistand, mere rimelige handelsaftaler og gældseftergivelse.

Rapporten omtaler, hvordan afskaffelse af skolepenge i Etiopien har medført flere børn, der går i skole.

Og hvordan Ghanas omfattende statsstøtte til bøndernes brug af gødningsmidler har øget landets fødevareproduktion med 40 procent på blot 2 år.

Disse konkrete eksempler og metoder kan overføres til andre lande, der også kæmper for at nå 2015 Målene.

Andre eksempler viser, at en jobindsats i landistrikterne i Indien, har gavnet 46 millioner husstande. Jobskabelsesprogrammet garanterer mindst 100 dages betalt arbejde for jordløse arbejdere og marginaliserede bønder, hvoraf ca. halvdelen er kvinder.

Denne type jobskabelse, bidrager ifølge rapporten både til at mindske fattigdom og til at øge ligestillingen.

I rapporten får Albanien ros for at have inddraget et niende Mål. Dette mål henviser til at nøglen til fremgang ligger i reform af den offentlige sektor for at forbedre landets udvikling og sikre en mere effektiv administration.

I rapporten understreges det, hvordan de forskellige mål hænger sammen. Eksempelvis har det vist sig at initiativer, der forbedrer mulighederne for kvinder og børn, samt bedre og stabil energiforsyning tilsammen er med til at fremme udviklingen.

I eksempelvis Burkina Faso, Ghana og Senegal har el-generatorer bidraget til at kvinder i gennemsnit kan råde over mellem 2 og 4 timer ekstra per dag – tid de nu kan bruge på at uddanne sig eller tjene penge. Den mindskede arbejdsbelastning har også ført til, at kvinderne har fået et bedre helbred.

Med hensyn til den rige verdens ansvar viser rapporten, at langsigtede bistandsforpligtelser fra giverlande er en forudsætning for at Målene kan nås.

I Burkina Faso, Mozambique, Rwanda, Uganda og Vietnam har bistand for eksempel bidraget til at landenes regeringer kunne satse mere på basis ydelser til befolkningen.

Rapporten peger på den mislykkede verdensomspændende handelsaftale under den såkaldte Doha-runde som den mest afgørende hindring for at opnå et globalt partnerskab. De fattige landes markedsadgang har heller ikke forbedret sig i tilstrækkelig grad.

Desuden fortsætter de rige landes landbrugsstøtte med at modvirke mulighederne for at at nå en sammenhængende politik, hvilket er en forudsætning for at Målene nås i tide.

Som supplement til rapporten udarbejder UNDP en værktøjskasse, der er tænkt som et hjælpemiddel til regeringer, FN og andre udviklings-partnere, så de kan identificeres på landeniveau, hvor udfordringerne for udvikling ligger, samt hvilke politikker, der gør markant forskel i arbejdet på at nå 2015 Målene.

For at læse hele International MDG Assessment rapporten – se www.undp.dk

Der findes yderligere information om 2015 Målene på www.undp.org/mdg og på www.2015.dk

FNs 2015 Mål er 8 målbare og tidsbundne mål, som bl.a. har til hensigt at mindske fattigdom og sult, børne- og mødredødelig og smitsomme syg-domme samt øge ligestillingen og bidrage til en miljømæssig bæredygtig udvikling.

Målene bygger på Milleniumdeklarationen, der er underskrevet af alle verdens ledere og skal være opfyldt i år 2015.

Sådan blev International MDG Assessment rapporten udført:

Informationer fra MDG-rapporter fra 50 lande er blev brugt
– 34 nationale MDG-rapporter fra 2010
– 16 nationale MDG-rapporter fra 2009

Rapporten fokuserer på:
– Internationale og nationale politiske forpligtelser, der endnu ikke er imødekommet
– Nødvendige poltiske miljøer og systemer
– Elementer, der kan støtte opnåelsen af MDG’erne, f.eks. u-landsbistand

Nøgleelementer i undersøgelsen er:
– Vurdering af indsatser, der fremmer fiansiering og politisk vilje
– Analyse af udfordringer, f.eks. klimaforandringer og økonomisk krise
– Elementer til en handlingsplan for 2010-2015

Undersøgelsen blev støttet af Technical Advisory group (TAP):
– TAP samlede 20 eksperter fra medlemslande og multilaterale organisationer
– TAP fungerede virtuelt gennem en internet-platform
– Der blev holdt face-to-face møder, hvor feedback på udkast blev indhentet

Yderligere oplysninger hos:
Stine Kirstein Junge
Executive Assistant to the Director and Communications
UNDP Nordic Office
Midtermolen 3, 2100 Kbn Ø
Tlf. 35 46 71 58 og mobil 2144 8918
E-mail: [email protected]