Foreningen U-landsnyt.dk, der udgiver og driver websitet af samme navn, holdt onsdag aften sin generalforsamling 2011 og de ca. 40 fremmødte i VerdensKulturCentret på Nørrebro i København kunne høre om ny fremgang og positive resultater i det forgangne år.
Her bringes formandens beretning på generalforsamlingen den 27. april 2011 i sin helhed.
Af Erik Lyngsø-Petersen
afgående formand for U-landsnyt.dk
Foreningen U-landsnyt.dk og den redaktion, hvis virksomhed det er foreningens formål at understøtte, har på flere måder udviklet sig positivt i 2010.
Det væsentligste for os er naturligvis nyhedstjenestens redaktionelle gennemslagskraft hos læserne, og det vil jeg derfor gøre mest ud af i denne beretning.
I 2010 er redaktionsgruppen blevet udvidet og styrket. Desuden har bestyrelsen og redaktionen i fællesskab vedtaget et sæt retningslinjer for samarbejdet mellem bestyrelse og redaktion, samt for det interne samarbejde i redaktionsledelsen.
I skal her tænke på, at der begge steder befinder sig stærke personligheder med stærke meninger, og at det derfor er vigtigt med et sæt spilleregler for samarbejdet.
Redaktionen ledes for tiden af et meget aktivt kollektiv med tre medlemmer. Det er journalist Lis Garval, som gik på pension fra udenrigsministeriet sidste år og nu udlever sine drømme om at være skrivende og redigerende igen, og desuden Malene Aadal Bo og Mille Lübbert Hansen, der begge har solid u-landsbaggrund.
Malene er erfaren journalist og kommunikationsmedarbejder i IBIS, mens Mille har boet og arbejdet et par år i Angola ovenpå en kandidat-grad i udviklingsstudier fra RUC og nu er i gang med at færdiguddanne sig som journalist. U-landsnyts stifter, Jesper Søe, medvirker som rådgiver for redaktionsledelsen.
Desuden vil jeg fremhæve det store arbejde, som journalist Eva Rasmussen yder i vores fine dækning af Latinamerika. Også anerkendende ord til de såkaldte tovholdere/reportere, dvs. interesserede bidragydere med forskellig baggrund, der er med i redaktionen og som på bedste vis medvirker til at styrke U-landsnyt.
De færreste er uddannede journalister, men mangel på journalistisk kunnen søger redaktionsledelsen på forskellig vis at råde bod på.
NU 6.000 MODTAGERE AF NYHEDSBREVET
Vi fastholder stigningen i antallet af modtagere af det ugentlige nyhedsbrev, som er gået fra 4.500 i november 2008 til over 6.000 ved udgangen af 2010. Fra sommeren 2010 er nyhedsbrevet udsendt to gange ugentligt, hvilket har styrket læsertallene.
Mange brugere tror faktisk, at nyhedsbrevet simpelt hen er hele U-landsnyt.dk og er ikke opmærksomme på, at vi faktisk udgiver en god gammeldags ’daglig avis’ med 10-15 nye historier og mængder af relevant servicestof, som næsten ikke præsenteres i nyhedsbrevet.
176.187 UNIKKE BRUGERE
Siden marts 2010 har vi kørt et statistikprogram, som viser, at vi i de seneste 12 måneder har rundet én million – helt præcis 1.024.663 – sidevisninger. I samme periode har U-landsnyt haft 421.635 besøg af 176.187 unikke brugere, altså forskellige personer.
Det er da et ganske pænt årsoplag, selv om man ikke kan sammenligne læsertal for netmedier med læsertal for aviser.
Antal besøg på U-landsnyt.dk er steget fra omkring 25.000 pr. måned i begyndelsen af sidste år til over 40.000 besøg pr. måned i de første måneder i år. Man skal bemærke, at U-landsnyt.dk nu får næsten 60 pct. af sin trafik fra søgemaskiner, hvor vi for et år siden fik under 40 procent ad den vej.
Google er indrettet på den måde, at de sites, der bruges mest, får den bedste placering i søgningerne. Man kan derfor på en måde sige, at Google har registreret, at vore artikler er gode, og derfor automatisk sender flere og flere henvendelser vedrørende u-landsrelaterede emner hen til os.
Ca. 15 procent af trafikken kommer i øvrigt nu fra sites, der linker til os, og her spiller de gode historier, vi poster på Facebook, en dominerende rolle.
Vores gruppe på Facebook har i dag næsten 1.500 ’venner’, og måske siger dette tal noget om det potentielle medlemstal for vores forening? Efter en storstilet medlemskampagne, som vi gennemførte i efteråret 2010, har vi i dag godt 500 medlemmer.
TIMBUKTU OG DEBATKULTUR
Tillad mig endnu engang at fremhæve, at den økonomiske udviklingsstøtte på 160.000 kr. fra Timbuktu fonden, som vi modtog i 2009, har været afgørende for udviklingen af hjemmesiden og for den konsolidering af foreningens økonomiske grundlag, som er sket i 2010.
Takket været denne bevilling blev nyhedstjenesten som bekendt relanceret i september 2009 på den moderne open source-platform ’Drupal’. Denne platform vil sikre U-landsnyt.dk adgang til gratis eller billige udviklingsmuligheder i fremtiden. Hvis vi vil.
Efter relanceringen af sitet på Drupal har vi således fået adgang til værktøjer, som gør det muligt at udvikle U-landsnyt.dk til et egentligt ’community site’, dvs. et centralt mødested for vores målgruppe af danske u-landsinteresserede. Vi har så småt taget hul på denne udvikling ved etablering af panelet af kyndige og velskrivende bloggere.
Men det kræver erfaringsmæssigt en ekstra redaktionel indsats, og det tager desuden lang tid at udvikle en aktiv ’debatkultur’ på sitet. Her kan ligge en stor fremtidig opgave for redaktionen.
Om den økonomiske udvikling er bl.a. at sige, at det – takket været en stor indsats af Dan Larsen og Hans Peter Dejgaard fra bestyrelsen – er lykkedes for os at blive anerkendt af SKAT som ikke-skattepligtig forening, så vi nu kan modtage donationer og arv, som ikke beskattes.
Desuden er vi blevet godkendt som modtager af tipsmidler, hvorfra vi allerede har fået 22.000 kr. i 2010.
Men andelen i tipsmidlerne kræver, at vi modtager et vist antal donationer på minimum 50 kr. hvert år, og det vil derfor blive en opgave for den nye bestyrelse at sætte ind med en kampagne herom.
NY FART I ANNONCERNE
Foruden medlemskontingenter og donationer er vort indtægtsgrundlag som bekendt salg af annoncer. På grund af en meget uheldig start på 2010, hvor vi mistede en stor indtægt hos et annoncebureau, der desværre valgte at gå konkurs, har vi kun haft indtægter på godt 140.000 kr. herfra i 2010.
Men den gode nyhed er, at vi – belært af disse erfaringer – derefter indledte et samarbejde med en stabil og pålidelig selvstændig annoncekonsulent, der kun har få andre kunder, nemlig Jan Treu.
Han har stille og rolig bragt salget op på et niveau, så vi nu stabilt kan regne med en andel af indtægterne til U-landsnyt.dk på ca. 20.000 kr. om måneden i perioderne udenfor ’sommerdykket’.
Foreløbig har medlems- og annonceindtægterne sat os i stand til at lønne en studentermedhjælp i 12-15 timer om ugen samt at betale den nødven-dige konstante tekniske backup, som driften af U-landsnyt.dk kræver.
Dette gælder både løsning af de tekniske problemer med programmellet, som jo hele tiden opstår, og implementering af de ønsker om udvikling af sitet, der også hele tiden opstår.
SKAL VI SØGE DANIDA?
Der har i bestyrelsen og redaktionen været delte meninger om, hvorvidt vi yderligere skal styrke udviklingen af U-landsnyt.dk gennem målrettede ansøgninger om andel i Danidas oplysningsmidler.
Nogle af os mener, at det kan være uheldigt for vores redaktionelle uafhængighed og troværdighed, hvis vi gør os afhængige af tilskud fra Danida. Andre mener, at vi godt kan søge om tilskud fra Danida, uden at dette behøver at blive tilfældet. Den nye bestyrelse vil få til opgave at afklare dette spørgsmål.
I bestyrelsen har vi tillige brugt en del energi på at skrive foreningens vedtægter om, men det vil jeg ikke opholde mig ved nu, alle detaljer herom er fremgået af det udsendte materiale og vil blive behandlet under et senere punkt på dagsordenen.
SÅ ER DER NAVNET….
Et andet spørgsmål, som den nye bestyrelse skal tage stilling til, er om U-landsnyt.dk bør skifte navn.
I bestyrelsen havde vi en længere diskussion herom, og den endte med, at et overvældende flertal gik ind for at skifte til navnet ’globalnyt.dk’, som vi derfor har registreret, ligesom vi har registreret navnene ’globalkalender.dk’ og ’globaljob.dk´.
I er meget velkomne til at give jeres mening om navnene u-landsnyt.dk og globalnyt.dk til kende.
(slut)
Tilføjelse:
Om det sidste punkt – det fremtidige navn – besluttede general-forsamlingen at lade den nyvalgte bestyrelse tage stilling hertil.
Sammensætningen af den nye bestyrelse vil snarest blive omtalt i rubrikken “Nyt om navne” her på sitet. Bestyrelsen konstituerer sig med formand og næstformand på sit første møde i maj.