Indisk vejbyggeri får dansk rådgivning

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Den danske (men hollandsk-ejede) rådgivervirksomhed Grontmij skal opjustere og udbygge en vigtig hovedfærdselsåre i Indien. For Grontmij er det endnu et skridt frem på et af verdens største markeder for ingeniørtunge opgaver, skriver rådgivervirksomheden i en pressemeddelelse torsdag.

Grontmij skal arbejde som uafhængig rådgivende ingeniør med den indiske vejmyndighed National Highways Authority of India (NHAI) – den indiske pendant til det danske Vejdirektorat – på et projekt omkring opgradering og udbygning af knap 80 kilometer hovedlandevej i delstaten Karnataka, tæt på Goa i Sydindien.

Fokus på Udvikling


Til dagligt har NHAI ansvaret for renovering af 55.000 af Indiens i alt 66.000 kilometer hovedlandevej. Og selv om de 55.000 km hovedlandevej kun udgør 2,2 procent af det samlede vejnet, transporterer de mere end 40 procent af al trafik i Indien. En trafik, som den indiske regering ønsker at forbedre.

”Indien er siden 2007 gået fra at bruge 4 procent til nu 9 procent af det samlede BNP på udvikling af infrastruktur, fordi regeringen mener, at det er nødvendigt at binde Indiens 28 delstater sammen af gode hovedlandeveje for at få udviklingen til at gå den vej, som de ønsker”, siger projektdirektør Jan Lorange fra Grontmij.

”I 2010 meldte premiereminister Manmohan Singh ud, at det er nødvendigt at fordoble udgifterne til infrastruktur fra 500 billioner til 1 trillion USD over den kommende femårige periode. Specifikt på transportområdet er planen at renovere i alt 33 milliarder kilometer vejnet”.

Fordel for danske rådgivere


Den indiske regering udbyder flere og flere opgaver som såkaldte BOT-projekter (Build, Operate, Transfer), hvor bygherren som regel er en lokal entreprenør, der investerer i projektet.

Flere og flere vejbyggerier bliver udbudt som BOT-projekter, og ifølge Jan Lorange fra Grontmij er det en fordel for danske rådgivere, fordi det skaber øget behov for tilsynsydelser.

Grontmij har netop været med til at afslutte et andet BOT-projekt på 82,8 kilometer hovedlandevej mellem storbyerne Mumbai og Agra i den vestlige del af Indien.

Flere opgaver på det indiske marked

Siden Grontmij for alvor kom ind i på det indiske marked i 2005, hvor koncernen underskrev den største rådgiverkontrakt, som NHAI nogensinde havde indgået med udenlandske rådgivere, har Grontmij været rådgiver på fem andre opgaver, heraf fire med NHAI som klient.

Omfanget af disse opgaver samt underskrivelsen af den nye kontrakt får nu Grontmij til at overveje en fast repræsentation i Indien.

”Den nye repræsentation skal både supportere vores aktiviteter og sikre Grontmij stadig flere opgaver på det indiske marked”, forklarer projektdirektør Jan Lorange.