I New York kan du lige nu opleve udstillingen Reconfiguring An African Icon på Metropolitan Museum of Art, hvor Lynda Benglis, Willie Cole, Calixte Dakpogan, Romuald Hazoumé og Man Ray har bidraget med værker.
Fælles for de kun 20 udstillede værker er, at de kredser om den afrikanske maske som ikon og som katalysator for kreativitet.
Sort og hvid
På udstillingen vises mesterværket ”Noire et Blanche” (1926) af den amerikanske fotograf Man Ray (1890–1976), der viser et kvindeansigt – Man Rays elskerinde Kiki – og en sort skinnende Baule-maske fra Côte d’Ivoire. Det blev først vist i fransk Vogue i 1926.
Man Rays fortolkning fangede denne maskes originale funktion som portræt af prominente individer – gerne smukke kvinder.
Man Ray inkluderede ofte afrikansk kunsthåndværk i sine fotografier, men på denne udstilling vises kun dette ene.
Genbrugskunst fra Benin
”Noire et Blanche” kan ses på udstillingen ved siden af samtidskunst fra Benin. Calixte Dakpogan (f. 1958) og Romuald Hazoumé (f.1962) udstiller nyfortolkninger af den afrikanske maske. I deres værker kommenterer brugen af overskudsdele – alt fra sandaler til floppy disks – forbrugersamfundet og vestens indflydelse i Afrika.
Intim blanding
Udstillingen viser kun 20 værker, der er vidt forskellige i form og udtryk: Lynda Benglis’ fine glasskulpturer, Calixte Dakpogan mere humorfulde masker af genbrugsmateriale og Willie Coles farverige tredimensionelle skulpturer.
Reconfiguring An African Icon er en intim udstilling om, hvordan afrikansk kunst stadig inspirerer, ligesom det inspirerede flere moderne kunstnere som Pablo Picasso og André Derain til en markant forandring af den europæiske kunsttradition.
Reconfiguring an African Icon: Odes to the Mask by Modern and Contemporary Artists from Three Continents
The Metropolitan Museum of Art
1000 Fifth Avenue at 82nd Street
New York, New York 10028-0198
8. marts – 21. august 2011