Af Malene Lykkebo, cand.mag. i Religionshistorie og medlem af redaktionen
New Delhi, 13. juli, 2011: Medlemmer af den hindunationalistiske gruppe Shri Ram Sena gik i en liveudsendelse til angreb på Prashant Bhushan, en Højesteretsadvokat, som for nylig ytrede, at en folkeafstemning i den omstridte Kashmirprovins var mulig.
Prashant Bhushan er bl.a. kendt for sit engagement og sin sociale orientering, og er en af frontfigurerne i “Team Anna”, som er gruppen bag Anna Hazare, der for nylig gjorde oprør mod den såkaldte Lokpal Bill – i folkemunde kaldet “korruptionsloven”.
Den hindunationalistiske gruppe Shri Ram Sena (Ramas Sværd) er kendt for at bruge voldelige metoder, og sammen med sin “søstergruppe” Sri Shiv Sena (Shivas Sværd) kæmper de for strenge hinduistiske leveregler og en påfaldende intolerance.
Shri Shiv Sena er ikke mindst kendt for ødelæggelse af den gamle moske i Ayodhya i 1992, som forårsagde død og ødelæggelse hos både hinduer og muslimer. Grunden til ødelæggelsen af moskeen fra 1200-taller var, at myterne foreskrev Ayodhya som guden Ramas fødested.
Shri Ram Sena præsterede i januar 2009 i den sydlige by Mangalore i staten Karnataka på en fredag eftermiddag omkring kl. 16 indisk tid at gå til angreb på piger, som var på bar. Angrebet blev filmet og kørte efterfølgende i sløjfe på samtlige indiske nyhedskanaler.
[video:http://youtu.be/l7yg-bdlmko]I 2007 brændte samme gruppe en bus af – den havde retning af Chennai, hvor den øverste minister var kommer til at sige, at “Ramas bro”, som myten beretter ligger mellem Indiens sydspids og Sri Lanka, blot var en myte. To mennesker brændte ihjel i bussen.
De fleste fordømmer angrebet på Prashant Bhushan, men der er alligevel røster, som mener, at Kashmirspørgsmål skal håndteres med varsomhed. Motivet for angrebet kan associeres helt tilbage til Mahatma Gandhis mord – han gav grønt lys til at Indien og Pakistan skulle deles.
Ligeledes føler kritikerne, at Bhushan, ved at åbne en mulighed (dog en ganske hypotetisk en af slagsen) for, at der kan forekomme folkeafstemning i Kashmir. Hans anden ytring om, at det indiske militær burde trækkes ud af Kashmir har også bragt sindene i kog.
Aditya Raj Kaul, journaliststuderende og ligeledes social aktivist, er oprindeligt fra Kashmir, men er hindu og dermed en del af et eksilsamfund. Han mener ikke at Bhushans udtalelser er på sin rette plads i debatten.
Han kritiseres dog for, at hans tankegang minder om Shri Ram Senas i den forstand, at han er villig til at kæmpe en kamp for et “frit” Kashmir, hvor han som hindu har mulighed for at vende tilbage. Om det så indebærer et ønske om et muslimsk frit Kashmir, er der ikke konkret kommentarerer til.