Ny indisk storby uden biler

Forfatter billede

Det er bæredygtige byer og big business, der skal sikre grøn vækst – nu da de globale forhandlinger om en klimaaftale mildest talt er blevet noget fodslæbende.

For grøn vækst kan godt betale sig – ikke kun for miljøet og vore blå øjnes skyld, men også økonomisk. Sådan lød hovedbudskabet på konferencen “Take Lead” i sidste uge.

Verdens største nybyggede storby

København er langt fra den eneste storby, der arbejder på at blive grønnere.

Det gør man i flere storbyer verden over. Men nogle steder går man mere drastisk til værks; som f.eks. i Indien, hvor man er i gang med at bygge bæredygtige storbyer – helt fra bunden.

Det fremgik af magasinet “Klima og Miljø” mandag på radioens Program 1, skriver DR online.

Et af disse mildest talt omfattende storbyprojekter er ved at blive bygget i Gujarat-provinsen i det vestlige Indien.

Her skal der ligge et kæmpestort finansdistrikt kaldet Gujarat Financial Tec- City, forkortet GIFT, med plads til 600.000 arbejdspladser og 50.000 indbyggere.

Det er konsulentvirksomheden Fairwood Group, der står bag byens design.

Ifølge virksomhedens grundlægger og adm. dir. Ranbir Saran Das er de grønne fokusområder i projektet infrastruktur, nyt bydesign- og udvikling, mobilitet, energi og affaldsudnyttelse.

Finansbyen GIFT vil, når den er bygget færdig, være toenhalv gang så stor som Shanghais finansdistrikt var, da projektet blev sat i gang – for en by som Shanghai vokser jo selvfølgelig også hele tiden.

– Desuden ville GIFT være verdens største nybyggede storby, siger Ranbir Das.

Biler ser ikke dagens lys

Et af de mest centrale elementer i finansbyens grønne profil er, at biler er holdt ude af det gode selskab. Her er det fodgængerne, der bestemmer.

Og hvis man absolut vil bruge en bil eller et andet motorkøretøj, må man bogstaveligt talt køre ned under byen.

Der er altså ikke ligefrem noget, der tilskynder de kommende indbyggere i GIFT, til at køre i bil. Alt er stort set i gåafstand og resten kan foregå ved hjælp et omfattende offentligt transportsystem.

Derfor regner Ranbir Das med at den offentlige transport vil stå for omkring 90 af al transport i byen.

Slut med vejarbejde

Læs videre på
http://www.dr.dk/P1/klimaogmiljoe/Udsendelser/2011/10/20111017131014.htm