Pia Olsen Dyhr: Vi skal da sælge vor gode danske design til Kina

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) åbner tirsdag et dansk-kinesisk designseminar i forbindelse med Danish Design Tour, hvor flere af Kinas største møbelproducenter møder ledende danske designvirksomheder.

– Det kinesiske hjemmemarked for møbler boomer i disse år ikke mindst på grund af landets voksende middelklasse. Vi har samtidig en lang og stolt designtradition i Danmark. Jeg er glad for, at kinesiske møbelgiganter nu får mulighed for at møde danske designvirksomheder, siger Pia Olsen Dyhr.

En større delegation af kinesiske møbelproducenter og møbelforhandlere samt designjournalister besøger Danmark i denne uge under overskriften “Danish Design Tour” for at møde danske designere.

– Formålet med arrangementet er match making, som forhåbentligt vil føre til nye strategiske partnerskaber. Så tager vi del i den rivende udvikling og skaber grobund for et stort potentiale for nye eksportsuccesser, siger Pia Olsen Dyhr.

Handels- og inve-steringsministeren åbner designseminaret, der finder sted i Gammel Dok Pakhus tirsdag den 25. oktober kl. 13 på adressen Strandgade 27 B på Christianshavn

Baggrund

Formålet med Danish Design Tour er dels at introducere den kinesiske erhvervsdelegation til danske designere og møbelfirmaer med henblik på konkrete samarbejdsaftaler, dels at give kinesiske journalister en indføring i dansk designtradition mhp. branding af dansk design på det kinesiske møbelmarked.

Møbelmarkedet er i rivende udvikling i Kina. Salget steg 48 pct. fra april 2009 til 2010. Det understreger potentialet ved partnerskaber mellem danske designere og kinesiske virksomheder.

Kinas møbelproducenter omsætter årligt for mere end 40 milliarder dollars, hvoraf over 1/4 er eksport. Den kinesiske eksport er dog oftest ikke i de eksporterende virksomheders eget navn og med egne mærker, men som leverandør til store vestlige møbelkæder.

De kinesiske producenter vil dog i stigende grad også sælge et bredere og mere varieret udbud til den voksende kinesiske middelklasse.

I 2015 ventes omsætningen på det kinesiske forbrugsmarked at være verdens tredje største – kun overgået af USA og Japan.

Men ambitionsniveauet er også højt uden for Kina: De kinesiske møbelproducenter er bl.a. i Danmark for at udvikle deres ide om at indgå strategiske partnerskaber. Sådanne partnerskaber kan føre til, at de på sigt vil kunne mætte den efterspørgsel på det kinesiske hjemmemarked, der er efter europæisk design, og altså ikke bare billige efterligninger.

Danmark har særlige kompetencer og traditioner inden for design, og Danish Design Tour vil blive brugt til at skabe dialog mellem danske møbelvirksomheder og -designere og kinesiske møbelvirksomheder.

Ved selv at besøge Danmark får de kinesiske gæster et nuanceret indblik i Danmarks lange historie indenfor design og håndværk, og forhåbentlig også fornemmelsen af, at Danmark er et europæisk designcenter.

Designseminaret er organiseret i samarbejde mellem Eksportrådet, Dansk Designcenter og DDA (Danish Design Association).

Kilde: www.um.dk