Dansk Industri til Friis Bach: U-lands-styrelsen sikrer indsigt og kvalitet

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Dansk Industri (DI) med 10.000 medlemsvirksomheder fra talrige brancher herhjemme ønsker en stærkere – og gerne større – U-landsstyrelse som fortsat byggesten i administrationen af danske u-landsmidler.

Dermed vender DI sig klart imod udviklingsminister Christian Friis Bachs (R) planer om ikke blot at svække, men også helt fjerne U-landsstyrelsen, som vi kender den i dag.

Det fremgår af den store erhvervsorganisations høringssvar onsdag til ministeren om hans udkast til en ny “grundlov” for dansk u-landsvirke, som han ønsker skal erstatte den hidtidige fra 1971.

Det hedder direkte i svaret, at DI “ser intet behov for at ændre markant på organiseringen af den bistandsfaglige rådgivning”.

“Lovudkastet giver på flere områder anledning til bekymring for, at Danmark bevæger sig væk fra en lang tradition for inddragelse af en bred gruppe af samfundsmæssige interessenter i dansk udviklings-samarbejde og mod en centralisering hos embedsmænd og minister”.

“Det er DI’s opfattelse, at dette ikke er hensigten med de ændringer, der er foreslået, og DI håber derfor, at lovudkastet vil blive tilpasset i forhold til de beskrevne forslag og anbefalinger” (se dokument neden for).

Og videre:

“DI støtter hensigten med den foreslåede tekst, nemlig at sikre åbenhed og inddragelse samt styrke den løbende strategiske dialog om udviklingsbistanden”.

“DI er dog ikke enig i, at en nedlæggelse af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde til gengæld for oprettelsen af et Udviklingspolitisk Forum vil være det bedste middel til at nå disse mål”.

“Tværtimod finder DI, at nedlæggelsen af et forpligtet forum som Styrelsen, der repræsenterer hele det danske samfund gennem repræsentanter fra civilsamfundet, forskningsverdenen og arbejdsmarkedets parter risikerer at reducere åbenhed, indsigt og inddragelse af mange relevante interessenter i dansk udviklingssamarbejde og skade kvaliteten af dialogen om dansk udviklingssamarbejde mellem Danida og eksterne interessenter”.

“DI mener, at ovenstående målsætninger bedst kan nås gennem tilpasning af de eksisterende strukturer mod øget åbenhed og strategisk dialog. Styrelsens mandat kan med fordel udvides til at omfatte disse aktiviteter samtidig med en eventuel udvidelse fra 9 til 15 medlemmer”.

Dansk Industri ønsker tillige bred enighed om de foreslåede ændringer:

“DI finder det afgørende, at den reviderede lov kan danne rammerne for det danske udviklingssamarbejde i mange år fremover. DI opfordrer derfor til, at der sikres en bred opbakning til loven”, anføres det.

DOKUMENT

Her Dansk Industris høringssvar til ministeren i sin helhed:

Udenrigsministeriet har den 20. januar 2012 sendt udkast til forslag til lov om internationalt udviklingssamarbejde i høring.

DI har følgende generelle bemærkninger til høringen:

DI støtter det udtrykte mål med lovudkastet, nemlig at opdatere lov-grundlaget for internationalt udviklingssamarbejde til nutidige forhold. DI støtter særligt ønsket om at opdatere lovens formålsbeskrivelse, ønsket om større åbenhed i forvaltningen af udviklingsbistanden samt ønsket om forenkling af lovens bestemmelser om, hvordan udviklingsbistanden kan udmøntes.

Derimod ser DI intet behov for at ændre markant på organiseringen af den bistandsfaglige rådgivning.

Lovudkastet giver på flere områder anledning til bekymring for, at Danmark bevæger sig væk fra en lang tradition for inddragelse af en bred gruppe af samfundsmæssige interessenter i dansk udviklingssamarbejde og mod en centralisering hos embedsmænd og minister.

Det er DI’s opfattelse, at dette ikke er hensigten med de ændringer, der er foreslået, og DI håber derfor, at lovudkastet vil blive tilpasset i forhold til de beskrevne forslag og anbefalinger.

DI finder det afgørende, at den reviderede lov kan danne rammerne for det danske udviklingssamarbejde i mange år fremover. DI opfordrer derfor til, at der sikres en bred opbakning til loven.

DI har følgende specifikke bemærkninger til høringen:

§ 1. Målsætning

DI finder det rigtigt, at lovudkastet slår fast, at udviklingslandenes mulighed for at fremme bæredygtig vækst og udvikling påvirkes af politikker på en række andre områder end udviklingspolitik og udviklingsbistandens størrelse.

DI opfordrer samtidig til, at formålsparagraffen i højere grad afspejler en målsætning om, at udviklingslandene bliver uafhængige og ligeværdige partnere i en globaliseret verden.

§ 4. Åbenhed

DI er enig i, at åbenhed i bistandsadministrationen, som kan fremme indsigt i og forståelse for Danmarks udviklingssamarbejde, er væsentligt, og støtter derfor lovudkastets tekst om at forpligte den ansvarlige minister til at sikre åbenhed og transparens (gennemskuelighed, red.).

DI støtter derfor målsætningen om, at mødemateriale, beslutningsreferater og andre dokumenter fremover offentliggøres, samt at der sikres offentlig inddragelse i forbindelse med udvikling af strategier og politikker.

I den henseende er det dog vigtigt at slå fast, at offentliggørelse af dokumenter og andet materiale ikke kan stå alene. Transparens er godt, men for at nå målsætningen om at sikre bred politisk opbakning og stærk folkelig støtte, kræves reel inddragelse.

De organisatoriske ændringer, der er lagt op til i lovudkastets § 10, vil i deres nuværende form reducere det samfundsmæssige engagement i dansk udviklingssamarbejde, hvilket er i konflikt med den udtrykte målsætning for § 4.

§ 7. Forskning

DI opfordrer til, at § 7 udvides til ikke kun at dække forskning, men også udvikling af nye løsninger og teknologier, der kan afhjælpe udviklingsproblemer.

§9. Investeringsfonden for Udviklingslande

DI er enig i, at det er hensigtsmæssigt at ændre fondens navn til Investeringsfonden for Udviklingslande, idet det giver et mere retvisende billede af IFU’s arbejde i dag.

Samtidig finder DI det hensigtsmæssigt at ændre på praksis vedrørende udpegelse af en observatør til bestyrelsen, der skal informere ministeren om væsentlige beslutninger frem for udnævnelse af en til to personer fra Udenrigsministeriet i deres personlige egenskab.

§ 10. Organisation

DI støtter hensigten med den foreslåede tekst, nemlig at sikre åbenhed og inddragelse samt styrke den løbende strategiske dialog om udviklingsbistanden.

DI er dog ikke enig i, at en nedlæggelse af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde til gengæld for oprettelsen af et Udviklingspolitisk Forum vil være det bedste middel til at nå disse mål.

Tværtimod finder DI, at nedlæggelsen af et forpligtet forum som Styrel-sen, der repræsenterer hele det danske samfund gennem repræsentanter fra civilsamfundet, forskningsverdenen og arbejdsmarkedets parter risikerer at reducere åbenhed, indsigt og inddragelse af mange relevante interessenter i dansk udviklingssamarbejde og skade kvaliteten af dialogen om dansk udviklingssamarbejde mellem Danida og eksterne interessenter.

DI mener, at ovenstående målsætninger bedst kan nås gennem tilpasning af de eksisterende strukturer mod øget åbenhed og strategisk dialog. Styrelsens mandat kan med fordel udvides til at omfatte disse aktiviteter samtidig med en eventuel udvidelse fra 9 til 15 medlemmer.

Hvis lovudkastets forslag om nedlæggelse af Styrelsen alligevel gennemføres, har DI følgende anbefalinger til den nye organisatoriske struktur:

* Det bør undgås, at Udviklingspolitisk Forum bliver et uformelt debatforum uden forpligtelse og indflydelse, da det vil føre til en udvanding af store samfundsgruppers interesse for og fokus på dansk udviklingssamarbejde og dermed skade lovudkastets beskrevne målsætning om øget oplysning, åbenhed og ind-dragelse.
I stedet bør medlemmerne af Udviklingspolitisk Forum udnævnes på en vis, så de er forpligtede samtidig med, at den ansvarlige minister bør være forpligtet til at inddrage Udviklingspolitisk Forum i relevante sager. Det bør derfor specificeres, hvad der menes med ”alle sager af strategisk og udviklingspolitisk betydning”.

* Forretningsordenen for Udviklingspolitisk Forum bør udarbejdes i samarbejde med repræsentanter fra civilsamfundet, forskningsverdenen og arbejdsmarkedets parter for at sikre, at de beskrevne målsætninger om fortsat kvalitetssikring af udviklingsbistanden, styrket offentlighed og åbenhed samt strategisk di-alog med ministeren reelt opnås gennem Udviklingspolitisk Forums virke.

* Hvis Udviklingspolitisk Forum skal kunne bidrage til en fortsat kvalitetssikring af udviklingsbistanden og ekstern bistandsfaglig rådgivning af den ansvarlige minister kræver det, at medlemmerne har reel indsigt i store dele af Danidas arbejde.
DI anbefaler derfor, at Udviklingspolitisk Forum også får til opgave at rådgive ministeren om forslag til projekter og programmer af en vis størrelse i stedet for den administrative bevillingskomité. Det vil også understøtte målet om bredere samfundsmæssig inddragelse og oplysning, hvis denne opgave lægges hos Udviklingspolitisk Forum frem for bevillingskomitéen med maksimalt fire eksterne medlemmer.

Hvis den samlede opgave med at rådgive ministeren om forslag til programmer og projekter overdrages til en bevillingskomité bestående af medarbejdere fra Udenrigsministeriet samt op til fire eksterne medlemmer, forventer DI, at det vil skade kvalitetssikringen af udviklingsbistanden.

Dette skyldes ikke manglende tiltro til ministeriets medarbejdere eller de eksterne repræsentanter i bevillingsudvalget. Det skyldes derimod erfaringen fra Styrelsen, der har vist, hvordan vidt forskellige interessenter kan bidrage med værdifuld indsigt, som ministeriets medarbejdere og en mindre kreds af eksperter ikke vil have mulighed for.

* DI finder lovudkastets forslag til størrelse og sammensætning af Udviklingspolitisk Forum hensigtsmæssig.
* DI finder det uhensigtsmæssigt, at ministeren til enhver tid kan vælge at ændre på sammensætningen af medlemmerne, samt at disse udpeges for en periode af op til seks år.
* DI foreslår i stedet, at medlemmerne udpeges for en fast periode på eksempelvis tre år med eventuel mulighed for genudpegning ved periodens udløb.

DI er enig i lovudkastets tekst om nedlæggelse af Rådet for Internationalt Udviklingssamarbejde og bifalder hensigten om fortsat at gennemføre konferencer og debatter.

DI ser frem til at følge den videre proces, og står naturligvis til rådighed, hvis der er behov for yderligere information.

Med venlig hilsen
Marie Gad
Chefkonsulent

—————
Dansk Industris medlemmer er både store og små virksomheder inden for fremstilling, service, viden, transport, handel og IT.

I maj 2008 blev Dansk Industri og HTS Handel, Transport og Service samlet i DI – Organisation for erhvervslivet, der betegner sig som “både en bredt funderet erhvervsorganisation og en arbejdsgiverorganisation”.