Udviklingsminister Christian Friis Bachs (R) tilsagn om – nærmest i yderste time – at droppe Danidas dominans i den nye mægtige bevillingskomite, hvorigennem milliarderne til u-landene i fremtiden skal løbe, blev afgørende for, at den nye “grundlov” for Danmarks udviklingsbistand nu kan vedtages i fuld politisk enighed.
Derfor kunne 2. behandlingen tirsdag i Folketinget af forslaget til lov om internationalt udviklingssamarbejde ske uden debat og forslaget blev uden ændringer sendt videre til 3. behandling og endelig vedtagelse senere på måneden.
Men der var i virkeligheden ingen vej uden om for ministeren, hvis han ønskede et bredt forlig, endsige at få flertal for lovforslaget overhovedet. For der var ikke opbakning fra et eneste parti udenfor regeringen til lovforslaget som helhed, uden at en vigtig knast blev fjernet.
En knast, der angiveligt blev opfattet som en markant svækkelse af det folkelige Danmarks indflydelse på bevillingsgangen.
Et politisk flertal af de borgerlige partier og Enhedslisten gjorde det klart for Friis Bach, at han måtte give de fire udenhus medlemmer af bevillingskomiteen (som altså ikke kommer fra Danida, red.) mulighed for at være et blokerende mindretal overfor Danidas ligeledes fire repræsentanter.
Det var en betingelse for deres tilslutning.
Ikke til at misforstå
I betænkningen fra Folketingets Udenrigsudvalg om lovforslaget forleden hedder det direkte:
“Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har lagt meget stor vægt på ministerens svar på spørgsmål 7 om at give de eksterne medlemmer af bevillingskomiteen mulighed for at være et blokerende mindretal og stiller ministerens tilsagn herom som betingelse for at kunne indstille lovforslaget til vedtagelse”.
Hvor meget denne sag har optaget sindene i det prestigefyldte udvalg fremgår også af, at det udtrykkeligt nævnes, at “Udvalget i særlig grad har drøftet erstatningen af Rådet og Styrelsen med Bevillingskomité og Udviklingspolitisk Råd. En del af udvalgets spørgsmål til ministeren har således drejet sig herom”.
“Udvalget finder, at sammensætningen af og kompetencerne hos Udviklingspolitisk Råd og Bevillingskomité er afgørende for involveringen af civilsamfund, erhvervsliv og arbejdsmarkedets parter. Det er vigtigt, at udviklingssamarbejde ikke bliver en opgave, der alene foregår inden for ministeriets vægge”, står der videre.
En blandet 50 års dag
Bevillingskomiteen skal erstatte U-landsstyrelsen, der i sin tid blev indsat som garant for folkelig indflydelse på bistandsmidlernes sammensæt-ning, og som den 9. juni 2012 kan fejre 50 årsdagen for sit første møde. Nu forsvinder Styrelsen ved årets udgang, når den nye lov ventes at træde i kraft.
U-landsstyrelsens ni medlemmer har aldrig talt Danida-folk, men en bred palet af landets største erhvervs- og interesseorganisationer, u-landsengagerede NGOer og den akademiske verden.
Hensigten har været at give toneangivende aktører i samfundet medbestemmelse og medansvar for den danske bistand og dermed medvirke til at sikre indsigt og politisk ro på bagsmækken for vor indsats i Den 3. Verden..
Bevillingskomiteen får otte medlemer, halvdelen fra Danida, og Danidas chef bliver født formand. Dette har Friis Bach fastholdt og fået igennem.
Se mere om mindretalsbeskyttelsen i telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/13-05-12/friis-bach-tilbyder-kompromis-om-central-komite-ve
Man kan også se Christian Friis Bachs indlæg efter debatten her i U-landsnyt.dk og et svar fra journalist Jesper Søe på
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/15-05-12/friis-bach-meld-dig-ind-i-den-konstruktive-debat-s
———————-
DOKUMENT
Betænkning afgivet af Udenrigsudvalget den 16. maj 2012 over Forslag til lov om internationalt udviklingssamarbejde af ministeren for udviklingsbistand (Christian Friis Bach).
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1. behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og udviklingsministeren sendte den 20. januar 2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del – bilag 103.
Inden fremsættelsen af lovforslaget drøftede udvalget desuden udkastet med ministeren på et møde i udvalget den 24. januar 2012. Den 10. april 2012 sendte udviklingsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til udviklingsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. To af udvalgets spørgsmål til udviklingsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Emner, udvalget særlig har behandlet
Rettighedsbaseret udvikling
Udvalget har drøftet lovforslagets vægtning af rettighedsbaseret udvikling. Udvalget har bl.a. spurgt ministeren, om rettighedsbaseret udvikling er værdiimperialisme, og om, hvilke menneskerettigheder der tillægges vægt.
Udvalget kan tilslutte sig ministerens svar på spørgsmål 9 om, at menneskerettighederne er udelelige, ligeværdige og universelle, og at indsatsen for menneskerettigheder skal tilpasses det enkelte lands specifikke situation og fokusere på de områder, hvor Danmark har særlige forudsætninger for at yde en kvalificeret bistand.
Udvalget er af den opfattelse, at den bedste, sikreste og mest bæredygtige vej til fattigdomsbekæmpelse og højere respekt for rettigheder er bedre uddannelse, økonomisk udvikling, handel og etablering af en selvstændig bæredygtig produktion i udviklingslandene.
Åbenhed
Udvalget noterer sig ministerens ønske om at sikre større åbenhed i forvaltningen af udviklingsbistanden.
Den større åbenhed er en nødvendighed for at sikre den folkelige forankring – ikke mindst i lyset af de ændrede roller for Styrelsen og Rådet. Udvalget ser frem til at drøfte ministerens oplæg til retningslinjer for øget åbenhed med ministeren, jf. svar på spm. 11.
Bevillingskomité og Udviklingspolitisk Råd
Udvalget har i særlig grad drøftet erstatningen af Rådet og Styrelsen med Bevillingskomité og Udviklingspolitisk Råd. En del af udvalgets spørgsmål til ministeren har således drejet sig herom.
Udvalget finder, at sammensætningen af og kompetencerne hos Udviklingspolitisk Råd og Bevillingskomité er afgørende for involveringen af civilsamfund, erhvervsliv og arbejdsmarkedets parter. Det er vigtigt, at udviklingssamarbejde ikke bliver en opgave, der alene foregår inden for ministeriets vægge.
Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har lagt meget stor vægt på ministerens svar på spørgsmål 7 om at give de eksterne medlemmer af bevillingskomiteen mulighed for at være et blokerende mindretal og stiller ministerens tilsagn herom som betingelse for at kunne indstille lovforslaget til vedtagelse.
Udvalget ser frem til at drøfte ministerens oplæg til forretningsorden for Udviklingspolitisk Råd og Bevillingskomité med ministeren, jf. svar på spm. 11.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger.
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, men deri ligger ikke en stillingtagen til de elementer, som loven måtte blive udmøntet i. DF anser i øvrigt ikke loven for en mærkbar ændring i forhold til gældende lov.
Til lovforslag nr. L 153 Folketinget 2011-12
Udenrigsudvalget 2011-12
Underskrevet af
Jeppe Kofod (S), Ane Halsboe-Larsen (S), Sara Olsvig (IA), John Dyrby Paulsen (S), Kirsten Brosbøl (S) næstfmd., Maja Panduro (S), Mogens Jensen (S), Lone Loklindt (RV), Rasmus Helveg Petersen (RV), Sofie Carsten Nielsen (RV), Lisbeth Bech Poulsen (SF), Steen Gade (SF), Christian Juhl (EL) ,Nikolaj Villumsen (EL) ,Frank Aaen (EL), Lykke Friis (V), Jakob Ellemann-Jensen (V), Karen Jespersen (V), Karsten Lauritzen (V), Ellen Trane Nørby (V), Søren Pind (V), Mads Rørvig (V), Ulla Tørnæs (V), Søren Espersen (DF), Hans Kristian Skibby (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Skaarup (DF), Mette Bock (LA), Per Stig Møller (KF) formand.
(slut)