Regeringen går nu i gang med en række nye strategier for verdens mest potentielle vækstmarkeder for dansk eksport og investeringer, fremgår det af en presserundsendelse torsdag.
I maj blev BRIK-strategierne lanceret. Nu gælder det seks af de nye (mindre) vækstøkonomier nemlig Sydkorea, Sydafrika, Vietnam, Tyrkiet, Indonesien og Mexico.
Regeringen vil med vækstmarkedsstrategierne for BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) og de seks udvalgte såkaldte anden bølgelande arbejde for at øge vareeksporten med 50 pct. over de næste fem år fra 60 til 90 mia. kroner.
Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) siger:
“Vi har en stor udfordring med at få fodfæste på de nye vækstmar-keder. Lidt forenklet kan man sige, at vi er gode til at eksportere varer til vore nærmarkeder, vi forsøger at indhente det tabte i BRIK-landene, mens vi har været alt for dårlige til at få øjnene op for potentialet på den næste bølge af vækstlande”.
“Hvis vi eksempelvis eksporterede lige så meget pr. indbygger som Tyskland og Sverige til de seks udvalgte vækstlande, ville Danmark i dag have en vareeksport på 25 mia. kr. – desværre er den kun på 13 milliar-der. Tallene viser, at vi halter bagefter og skal have vendt udviklingen”.
“Regeringen vil med de nye strategier styrke og udbygge relationerne med beslutningstagerne i de seks lande og synliggøre danske erhvervs-kompetencer. Vi vil gennemføre flere eksportfremstød og i højere grad bruge ministrene til at åbne døre for danske virksomheder, fremme danske løsninger og indgå partnerskabsaftaler i relevante sektorer”.
“Dansk succes på de nye vækstmarkeder er helt afgørende for igen at få gang i hjulene i Danmark og få skabt arbejdspladser til de alt for mange ledige. Regeringen er stålsat på at løfte opgaven. Det tager vi endnu et skridt i retning af med lanceringen af disse nye strategier”, konkluderer hun.
Om de nye markeder
Mere end 60 pct. af den globale vækst forventes i de næste fem år at finde sted i 10 vækstmarkeder, som Danmark har udvalgt (de fire BRIK-lande ogde seks nye vækstlande).
Hvis Danmark eksempelvis var lige så god til at eksportere varer pr. indbygger til Tyrkiet som Tyskland og Sverige er, ville vi eksportere for godt 9 mia. kr. om året. I 2011 eksporterede vi kun for 3,8 mia. Altså er eksportefterslæbet til Tyrkiet på mere end 5 mia. kr.
Sydafrika planlægger omfattende investeringer på områder, hvor danske virksomheder har styrkepositioner. Det gælder inden for sektorer som vand, vedvarende energi, sundhed og infrastruktur.
F.eks. vil Sydafrika investere 40 mia. kr. i rent drikkevand og spildevand, og andelen af vind skal udgøre en tredjedel af elforbruget i 2030.
Sydkoreanerne har afsat to pct. af deres BNP til grønne investeringer over de næste fem år inden for grøn infrastruktur samt forskning og udvikling i grønne teknologier. Frem mod 2015 vil Sydkorea derfor investere 450 mia. kr. i grøn teknologi.
Man kan se mere om regeringens strategier for vækstmarkederne på
http://um.dk/da/eksportraadet/markeder/vaekststrategier
Strategierne for Sydkorea og Sydafrika er netop blevet lanceret, mens Vietnam-strategien bliver det under statsministerens besøg i Vietnam i begyndelsen af november. De tre næste strategier kommer ud i løbet af foråret.
Yderligere oplysninger hos:
Presserådgiver Frej Jackson,
Udenrigsministeriet, tlf.: 29 72 44 77
Kilde: Udenrigsministeriet