Politiet i Kolkata (Calcutta) bruger det legendarisk Abbey Road albumcover til en kampagne for at benytte fodgængerovergange. I kampagnen spørger det indiske færdselspoliti fodgængerne i Kolkata ”If they can, why can’t you?”.
Det skriver BBC online torsdag.
Når kampagnen søsættes på tirsdag, vil omkring 40 reklametavler og mere hundrede plakater pryde gaderne i den store by i det østlige Indien.
Anuj Roy, som er leder af færdselspolitiet i Kolkata, fortæller, at ideen bag kampagnen er at fange de unge fodgængeres opmærksomhed.
De unge er notorisk dårlige til at bruge fodgængerfelterne og er dermed til fare for ikke blot sig selv, men også i høj grad en gene for trafikken, der forsinkes af fodgængere, der krydser vejen.
I et større perspektiv viser studier fra Verdenssundheds-organisationen WHO, at fodgængere i udviklingslande, blandt andre Indien, er en særligt udsat gruppe.
Næsten halvdelen af alle dødsfald i Indien skyldes trafikdrab.