Masser af aktiviteter til Earth Hour

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Når lysene slukkes over hele kloden den 23. marts, vil der være masser af spændende begivenheder i mørket i hele Danmark. Svøm i stearinlysenes skær eller prøv en lyssky vinsmagning, når virksomheder og kommuner over hele landet tilbyder spændende arrangementer, skriver WWF onsdag.

Fra København til Hjørring, halvdelen af de danske kommuner, svømning i mørke, vinoplevelser, 300 klimaaftaler, 80 virksomheder osv. Der er kæmpe interesse for Earth Hour over hele landet, hvor borgere, kommuner og virksomheder er i gange med at tilmelde sig kampagnen for klimaet i disse dage.

WWF Verdensnaturfondens klimakampagne, Earth Hour, er i gang over hele landet og løber frem til Earth Hour timen den 23. marts, hvor mennesker, virksomheder og byer over hele verden slukker lyset for klimaet. WWF arrangerer i år kampagnen sammen med Codan forsikring.

Kampagnen handler om at sætte fokus på, hvordan vi hver især kan gøre en ekstra indsats for at skrue ned for CO2 forbruget i hverdagen. Derfor udfordrer kendte som Bubber, Shaka Loveless, Joachim Boldsen og Sebastian Dorset danskerne til, hvordan man kan lægge vanerne om på www.earthhour.dk.

Svømning i mørke

28 kommuner har allerede tilmeldt sig, heriblandt Københavns Kommune, Aarhus, Læsø, Odense mv. Se det vedhæftede faktaark for en fuld oversigt.

Kommunerne arrangerer forskellige events op til og ifm. Earth Hour. Hjørring Kommune vil f.eks. mørklægge den lokale svømmearena – Park Vendia, hvor man vil kunne svømme i stearinlysenes skær. På den måde inddrages borgerne på en kreativ og sjov måde i en af kommunens institutioner og får lov til at prøve en ny hårrejsende oplevelse: Vandrutsjebanen i buldermørke!! Eller slappe af med en wellnessoplevelse: Dæmpet musik og stearinlys i varmtvandsbassinet.

300 danskerne er med

300 personer har allerede i løbet af de to uger, hvor kampagnen har været i gang, lavet deres egen klimaaftale med WWF. Folk kommer fra hele landet: København, Odense, Aalborg, Aarhus, Hillerød, Brønshøj, Solrød, Vejby, Nørre Aaby, Hirtshals, Vejle etc. I 35 afkrydsningsfelter kan man vælge, hvilke vaner man vil starte med at lægge om i sin hverdag.

WWF kan være behjælpelig med interviews med de klimabevidste og ambitiøse danskere. Der er Alexander fra Hvidovre, som har opdaget, hvor fantastisk elbilen er, og som har købt en solcelle til at oplade sin telefon med. Der er Gunilla fra Roskilde, som har startet sin egen klimablog, kører på el-cykel og har skiftet elselskab. Og der er mange andre både sjove og skæve tiltag.

Knap 80 virksomhederne har tilmeldt sig

Virksomheder over hele landet såsom Carlsberg, Natur-Energi, Danhostel, Sony, Scandic, Post Danmark, Falck, Canon, BR og The Body Shop har tilmeldt sig kampagnen.

Mange af virksomhederne arrangerer forskellige events og tiltag. For eksempel vil alle The Body Shop butikkerne i Danmark deltage ved at udfordre hinanden på kryds og tværs af landet. Hovedkontoret udfordrer for eksempel de lokale butikker ved at blive vegetarer i en måned, og så skal de lokale butikker lave en udfordring som modsvar. The Body Shop i Køge vil f.eks. lave en konkurrence blandt kunderne om, hvem der kan aflevere mest emballage til genbrug.

Hos vinfirmaet XOTC i indre København vil man kunne få en række forskellige smagsoplevelser i Earth Hour timen. Man vil kunne få eksklusive vin- og champagneoplevelser med lidt mad til, og gæsterne vil kunne høre om, hvordan klima og vin hænger sammen.

Begejstring hos WWF Verdensnaturfonden

De mange deltagere vækker begejstring hos Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden:

”Det er dejligt at se den store opbakning, der igen er til WWF’s Earth Hour kampagne ude omkring i landet. Det viser, at vi er mange, der tager klimaforandringerne alvorligt og rent faktisk gerne vil gøre noget. Derfor er det dejligt at se så mange kommuner og virksomheder, der deltager engageret med forskellige aktiviteter. Jeg håber, at mange andre vil lade sig inspirere af de gode eksempler, så vi også kan inspirere udlandet, når hele Earth Hour kampagnen ruller over kloden den 23. marts”.

Læs pressemeddelelsen her: http://www.wwf.dk/?4102/Kmpe-interesse-for-Earth-Hour

Læs mere på Earth Hours hjemmeside: www.earthhour.dk