EU-Parlamentet har vedtaget, at solgte biler fra 2020 skal kunne køre længere på literen. Det vil være med til at nedbringe CO2-udledningen og forureningen fra transportsektoren i Europa. Men det er langt fra nok, lyder det fra Det Økologiske Råd.
EU-parlamentet fastlagde i går, onsdag, deres holdning til fremtidens biler. Den betyder, at bilers forbrugstal fremover bliver mere retvisende, og at fremtidens biler kommer til at køre meget længere på literen.
“Det er ikke super-ambitiøst, men klart et skridt i den rigtige retning, der vil betyde at vi får mere effektive og mindre forurenende biler”, siger Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Parlamentet vedtog bl.a. et krav om, at nye biler i 2020 i gennemsnit max. må udlede 95 g CO2/km og mellem 68-78 g CO2/km i 2025, hvilket betyder konkret betyder, at en bilejer i gennemsnit forventes at komme til at spare små 4.000 kr om året i sparede brændstofudgifter.
Samtidig blev det vedtaget, at de stærkt kritiserede test af nye biler, skifter til en ny og bedre procedure inden 2017, så forbrugerne i højere grad vil kunne få biler, der kører så langt på literen, som producenterne påstår.
“Det er vigtigt, at parlamentet har modstået presset fra bilindustrien og i det store hele har fastholdt ambitionsniveauet. Det er kraftigt brug for at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren”, siger Jeppe Juul.
Lovgivningen skal nu færdigforhandles med EUs medlemslande i Rådet.
Læs her:
http://www.ecocouncil.dk/udgivelser/artikler/trafik-og-luft/2128-eu-parlamentet-stemmer-for-renere-biler
Læs EUs pressemeddelelse her:
http://www.europarl.europa.eu/news/da/pressroom/content/20130422IPR07527/html/Car-CO2-mapping-the-route-to-95g-and-beyond