En værktøjskasse til undervisning i menneskerettigheder

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Institut for Menneskerettigheder har produceret en såkaldt ”værktøjskasse”, der skal hjælpe praktikere med at planlægge, gennemføre og evaluere uddannelsesforløb i menneskerettigheder.

– Vi vil sikre, at menneskerettigheder bliver mere, end bare noget vi taler om, men noget vi lærer at praktisere, siger projektleder Maria Løkke Rasmussen, der har skrevet værktøjskassen.

’Ethvert individ og samfundsorgan skal stræbe efter at udbrede menneskerettighederne gennem undervisning og uddannelse’.

Sådan står der i FNs Verdenserklæring fra 1948, og det budskab gentages i alle FNs centrale menneskerettighedskonventioner. Men hvad betyder det egentlig i praksis? Hvordan kan man gennem undervisning og uddannelse gøre menneskerettighederne relevante hverdagen?

Det giver Værktøjskassen til menneskerettighedsuddannelse et bud på. Gennem konkrete aktiviteter bliver deltagerne bevidste om deres egne rettigheder og i stand til at kæmpe for andres.

I 22 øvelser sættes deltagerne i centrum og fører menneskerettighederne fra konventionerne ind hverdagen. For eksempel giver øvelsen ’lav en menneskerettighedstidslinje’ deltagerne mulighed for at relatere deres personlige oplevelser til menneskerettighederne.

– Jeg har for eksempel set en deltager fortælle om sin oplevelse med tortur som et eksempel på en menneskerettighedskrænkelse. En anden fortalte om et familiemedlems hospitalsbehandling som eksempel på en beskyttelse af rettigheder, siger Maria Løkke Rasmussen.
– Det er meget stærke personlige historier som giver gåsehud, siger hun.

Men historierne chokerer ikke kun. De danner også baggrund for en diskussion om, hvilke menneskerettigheder, der er på spil i vores hverdag, og om hvor og hvordan, de står beskrevet.

Stor efterspørgsel

Der er stor efterspørgsel på værktøjskassen, som har været i brug i bl.a. Libyen, Etiopien, Tunesien og i Sydsudan, allerede inden den er blevet udgivet. I Libyen gav den en broget skare af civilsamfunds-organisationer en fælles baggrund for at undervise trods deltagernes forskellige faglige og uddannelsesmæssige baggrund og alder.

I Etiopien finder både lærere og elever materialet let tilgængeligt og er glade for de mange øvelser. Unesco-kontoret i Juba, Sydsudan, bruger værktøjskassen som udgangspunkt for et program for unge om fred og myndiggørelse.

Endelig har værktøjskassen været i royalt selskab i Chile, hvor den blev præsenteret ved åbningen af den dansk-chilenske konference om uddannelse i menneskerettigheder på det chilenske museum Museo de la Memoria under overværelse af kronprinsesse Mary og udenrigsminister Villy Søvndal.

– Vi er overvældede over interessen, siger Maria Løkke Rasmussen, som får daglige henvendelser om materialet.

Værktøjskassen er udviklet med støtte fra midler fra Udenrigsministeriet. Den findes i en engelsk og en spansk version, der kan hentes via instituttets hjemmeside. Institut for Menneskerettigheder arbejder desuden på oversættelser til blandt andet arabisk og russisk.

Værktøjskassen præsenteres på et møde på Institut for Menneskerettigheder tirsdag den 21 maj kl. 14-16.30

The Human Rights Education Toolbox – a practitioners guide to planning and managing human rights education. Maria Løkke Rasmussen, The Danish Institute for Human Rights, 2013, 114 pp.
978-87-91836-60-2

Hent The Human Rights Education Toolbox på engelsk eller spansk (under publikationer): http://humanrights.dk/publications/publications+by+year