Kommentar af Peter Kenworthy
Danske firmaer er ”verdensmestre” i social ansvarlighed, hører man ofte danske politikere sige. Alligevel hører vi i medierne om danske firmaer, der overtræder internationale standarder for etisk virksomhedsdrift og samfundsansvar.
I juni sidste år blev mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd oprettet netop for at holde firmaerne ansvarlige for deres handlinger.
Institutionen skal sikre, at virksomheder overholder internationale standarder og giver såvel organisationer såsom NGOer og fagforeninger samt enkeltpersoner mulighed for at klage over virksomheders overtrædelser.
Gunhild Ørstavik fra Forum for Utvikling og Miljø, et norsk netværk for miljø- og udviklings-organisationer, var i Danmark i denne uge for at fortælle om mulighederne for at udnytte institutionen i praksis i forhold til firmaernes overholdelse af OECD’s retningslinjer for virksomhedsadfærd.
Dem har både Danmark og Norge underskrevet og er bundet af. I Norge har man nemlig længere erfaring med denne type institution end i Danmark.
Ikke for at straffe, men for at forbedre sig
“Man skal udforme en klage i henhold til OECD’s retningslinjer”, siger Gunhild Ørstavik, men disse er ikke juridisk bindende. Det er derfor mere et spørgsmål om ”naming and shaming”, som hun kalder det.
”Man skal derfor ikke klage for at straffe en virksomhed, men for at få virksomheden til at forbedre sig, indrømme at man har gjort fejl, og forpligte sig til at bibeholde forbedringer”, siger Ørstavik.
Ørstavik fortæller, at det er vigtigt at klagen skal være fokuseret, at kontakten med virksomheden skal dokumenteres, samt at man gerne må søge hjælp i mæglings- og klageinstitutionen.
Desuden skal man samarbejde med relevante aktører i de lande, hvor overtrædelserne har fundet sted.
Og en klage behøver ikke at være noget man bruger år på at forberede, eller fylde hundredvis af sider.
En klage kan være på fem eller ti sider, og dokumentationen kan være i form af artikler, rapporter eller forskning, anfører Gunhild Ørstavik.
Desuden er det firmaets ansvar at dokumentere at anklagerne imod dem er urigtige, og hvis de ikke kan dette, godtages klagen – og moderselskabet har hovedansvaret for de handlinger, som eventuelle datterselskaber har foretaget.
En sag fra Norge
Ørstavik fortæller eksempelvis om en sag fra Norge, hvor Støttekomiteen for Vestsahara klagede over det norske firma Sjøvik A/S der bl.a. driver fiskerivirksomhed ud for det marokkansk-besatte Vestsahara i Nordvestafrika.
Til forskel fra Danmark er al dokumentation fra sagerne i Norges svar på mæglings- og klageinstitutionen nemlig tilgængelig for alle parter, og lægges ud på nettet, mens sagen stadigvæk kører.
Da Sjøvik A/S er anklaget for at fiske ud for for Vestsahara, anklager Støttekomiteen for Vestsahara firmaet for at ”underminere Saharawiernes ret til selvbestemmelse og dermed bryde menneskeretskapitlet i OECDs Guidelines”. Sagen, der indledtes i december 2011, verserer stadig.
Men selv hvis sagen ender med at giver den anklagende part ret skal der følges op på den.
”Man skal ikke være tilfreds med en flot-lydende skrivelse fra firmaet”, pointerer Ørstavik, ”men kræve reelle forandringer. Og selv efter en i princippet vellykket sag må der en form for opfølgning til for at sikre, at firmaerne også gennemfører de ting, de lover”.
Systemet er ikke perfekt, da det ikke har konkrete sanktionsmuligheder, og hvis klagen afvises, blåstempler det reelt firmaet. ”Men dette er det bedste vi har, så brug det”, konkluderer Gunhild Ørstavik.
Forum for Utvikling og Miljø har lavet en håndbog, der systematisk gennemgår hvordan man laver en klagesag. Læs den her:
http://www.forumfor.no/Handbok/klagesaker/index.html
Kontakt mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd på tlf. +45 35 29 10 00 eller på mail: [email protected]
Desuden kan man kontakte Gunhild Ørstavik fra Forum for Utvikling og Miljø, hvis man har spørgsmål:Tlf. +47 95 204 188 / mail: [email protected]
Hvis man har spørgsmål til OECD’s Guidelines, kan man kontakte Virginia Sandjojo fra OECD Watch: Tlf. +31-6-542 533 57 / [email protected]
Peter Kenworthy er tilknyttet NGOen Afrika Kontakt.