Hvordan fremstiller danske u-landsorganisationer bevidst eller ubevidst international udvikling og global fattigdom i kampagner og fundraising? Det kan nu læses i en ny analyse af NGOernes kommunikation, “Finding Danish Frames”.
Det skriver NGO-samvirket Civilsamfund i Udvikling (CISU) i sit seneste nyhedsbrev tirsdag.
De 22 kampagner, som forskerne fra RUC har analyseret, kan placeres inden for seks overordnede ‘frames’, som bliver præsenteret og analyseret i rapporten Finding Danish frames.
Samtidig kommer forskerne med fem anbefalinger til de danske folkelige aktører, der virker i verdens fattige nationer.
De er uddybet i den danske introduktion som følgende:
* Husk de underliggende årsager til de problemer, I vil bringe op
* Engager tilhængere og muliggør deltagelse: Andet og mere end donationer
* Giv offentligheden mulighed for at lære mere
* Præciser kommunikationen
* Giv stemme til partnerne i Syd
Analysen er speciel aktuel nu, da den årlige kampagne “Verdens Bedste Nyheder” topper fredag d. 13. september med events landet over.
CISU med sæde i Aarhus repræsenterer over 260 organisationer, foreninger og grupper.
Man kan hente hele rapporten og læse det danske sammendrag på http://www.cisu.dk/Default.aspx?ID=30129
Se også tips til at komme i pressen i telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/14-06-13/det-er-ikke-nok-det-er-synd