Fire danske og fire palæstinensiske skoler vil i det næste års tid indgå i et samarbejde, hvor eleverne via online dialogprojekter skal åbne elevernes øjne for omverdenen og styrke deres interkulturelle forståelse.
Globale Skolepartnerskaber lancerer et samarbejdsprojekt mellem danske og palæstinensiske skoler. Fire skoler i hvert af de to lande skal over det næste års tid samarbejde om en række online dialogprojekter, som skal give eleverne mulighed for at diskutere aktuelle problemstillinger. Det skriver Globale Skolepartnerskaber i en pressemeddelelse torsdag.
Projektet udføres i samarbejde med den palæstinensiske organisation Tamer Institute for Community Education og Det Danske Hus i Palæstina, og der har været stor interesse for projektet blandt de danske skoler. De fire skoler, som er blevet udvalgt til at deltage fra Danmark, er: Kolding HF og VUC, Rosborg Gymnasium, Nyborg Gymnasium og Sankt Annæ Gymnasium.
I løbet af projektet vil eleverne indgå i en række online dialogprojekter med fælles temaer som omdrejningspunkt. Gennem samarbejderne bliver eleverne aktivt involveret i at forholde sig til spørgsmål som: Hvordan kan jeg bidrage til at forbedre mit samfund? Hvilke muligheder for handling har jeg?
I anden del af projektet kommer en gruppe palæstinensiske elever på besøg på de danske skoler, hvor de får lejlighed til at udveksle erfaringer med de danske elever, opleve det danske uddannelsessystem og elevdemokrati og deltage i en fælles elev camp med de danske elever for sammen at udvikle tiltag for at fremme globalt medborgerskab.
Målet er at styrke elevernes interkulturelle forståelse og deres forståelse af de muligheder og fælles ansvar, de har for at spille en aktiv rolle i det lokale og globale samfund. Samarbejdet og kontakten mellem eleverne skal samtidig give både danskerne og palæstinenserne en større forståelse for og et mere mangfoldigt billede af verden uden for deres klasseværelse og lokalmiljø.
Projektet løber fra august 2013 til januar 2015 og er støttet af DEMENA Unge Mellemøstpuljen under Det Arabiske Initiativ.
Om Globale Skolepartnerskaber
Globale Skolepartnerskaber er selvstændig forening bestående af medlemsskoler over hele landet, som arbejder med at give undervisningen globalt perspektiv gennem samarbejder med skoler i andre dele af verden.
www.globaleskolepartnerskaber.dk
Kontakt: Kristine F. Tolborg, projektleder, Globale Skolepartnerskaber: 3011 4703, [email protected]