I løbet af det seneste år har Folkekirkens Nødhjælps virksomhedsnetværk mere end firedoblet sit medlemstal. Både små og store virksomheder er ivrige efter at donere, når nøden er størst.
”Vi har det sådan, at når folk har brug for hjælp, så vil vi gerne støtte,” siger Jesper Riber, der er direktør i virksomheden RiverOnline, til Nødhjælpens hjemmeside.
Firmaet, der har tre fuldtidsansatte og seks deltidsansatte, har netop doneret 3.000 kr. til katastrofearbejdet i Filippinerne, og RiverOnline er langt fra den eneste mindre virksomhed, der gerne vil støtte, hvor nøden er størst.
Folkekirkens Nødhjælps virksomhedsnetværk Katastrofeberedskab 365 er på et år steget fra 250 tilmeldte virksomheder til 1100.
Katastrofe-beredskab 365 går ud på, at de tilmeldte virksomheder får en mail, når der er et ekstra behov for hjælp, som tilfældet er netop nu i Filippinerne.
Så er det op til virksomhederne selv, om de vil træde til og støtte.
Drive virksomhed med hjertet
Ifølge Jesper Riber driver han ”virksomhed med hjertet”, og det indebærer også at bruge en del af overskuddet på at hjælpe ude i verden.
Sådan er der mange virksomheder, der har det, fortæller Carl Gustav Lorentzen fra Folkekirkens Nødhjælp, der til daglig sidder med ansvaret for Katastrofeberedskab 365. Der er flere og flere virksomheder, der efterspørger den form for samarbejde, siger han. Både store og små.
”Normalt er det jo de større virksomheder, der løber med opmærksomheden, men de mindre virksomheder vil også gerne vise, at de er aktive både lokalt og globalt,” siger Carl Gustav Lorentzen.