Professor: Dansk avis krænker Nelson Mandela i reklamefremstød

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Morgenavisen Jyllands-Posten anvender i stort opsatte reklameplakater portrætter af og navnene på internationale berømtheder som Nelson Mandela, Mahatma Gandhi og Dalai Lama.

Dermed krænker avisen de 3 personers ophavsret, hvis ikke avisen forudgående har fået tilladelse, anfører professor Thomas Riis fra Copenhagen Business School ifølge dagladet Information mandag.

– Udgangspunktet er, at man ikke må bruge andres portræt og navn til reklamer, så jeg tvivler på lovligheden af det, når der ikke refereres til redaktionelt indhold, f.eks. en artikel om Mandelas liv. Der er ikke fri adgang til at bruge kendte personer, for så kunne de risikere at blive sat i sammenhæng med alle mulige produkter, siger professoren.

Retten til Mandela-“brandet” administreres af The Nelson Mandela Foundation i Sydafrika, på hvis hjemmeside der så sent som 8. september rettes en indtrængende appel til alle om ikke at overtræde den sydafrikanske lovgivning ved uden tilladelse at bruge Mandela i reklamesammenhæng.

Således er der kun en børneorganisation, en plads, et universitet samt en bro i Johannesburg, der må bære Nelson Mandelas berømte navn.